Το έχουμε αντιληφθεί για τα καλά: οι λάτρεις της μοτοσυκλετας εκεί έξω είστε πολλοί και πολλές. Με πολλές προτιμήσεις και πολλές αγαπημένες εκδόσεις. Πολλές όμως. Οπότε αποφασίσαμε να φτιάξουμε και τρίτο αφιέρωμα με τις μηχανές που άφησαν εποχή. Σε περίπτωση που έχασες τα part 1 και 2, ρίξε μία ματιά.
Και τώρα, πάμε για το part 3!
Suzuki Katana
Πολλοί και πολλές μας την επισημάνατε. Και με το δίκιο σας. Πώς τολμήσαμε να παραλείψουμε τέτοια μοτοσυκλέτα; Σχεδιάστηκε το 1979-1980 από την Target Design της Γερμανίας για τη Suzuki. Εκδόθηκε από το 1981 μέχρι το 2016. Και πρόσφατα, το 2019 επανεκδόθηκε ανανεωμένη και προσαρμοσμένη στις σημερινές ανάγκες της αγοράς και του αναβάτη. Αποτέλεσε μεγάλη "σχολή" για την εποχή της.
Η πρώτη Katana GSX1100 με τετρακύλινδρο κινητήρα, ήρθε και άλλαξε τα δεδομένα για τις μοτοσυκλέτες. Αεροδυναμική, φέρινγκ με σκελετό, η πρώτη με κατάλληλες ράβδους με κλιπ και η πρώτη που έσπασε την παραδοσιακή εμφάνιση μιας μοτοσυκλέτας. Το φουτουριστικό της μοντέλο εντυπωσίασε τους πάντες, δημοσιογράφους, αναβάτες και ολόκληρη την αγορά. Και με το δίκιο τους. O πρωτότυπος για την εποχή ανοιγόμενος pop-up προβολέας έκανε εντύπωση, ωστόσο στη νέα έκδοση, παραλείφθηκε. What a pitty.
Honda VT800C Shadow
Η "σκιά" που θαυμάστηκε και χάραξε δικό της μοντέλο. Ανήκει και αυτή στην οικογένεια μοτοσυκλετών τύπου cruiser που κατασκευάστηκε από τη Honda από το 1983. Η κυρία VT800 είναι το έκτο παιδί της οικογένειας Shadow. Εκδόθηκε σε συνδυασμούς δύο χρωμάτων : Μαύρη με Candy Glory Red ή Candy Wineberry κόκκινη με Dry Silver Metallic. Το αυτοκόλλητο δεξαμενής "SHADOW" ήταν ασήμι στη μαύρη έκδοση και χρυσό στην κόκκινη. Άλλη αισθητική τότε. Δίχρωμη δεξαμενή βενζίνης και πλαϊνά καλύμματα από χρώμιο ενώ κουβαλούσε κιβώτιο 4 ταχυτήτων. Και ναι, αν back in the day ήσουν Shadowrider, ήσουν πολύ cool.
Άκου πώς κελαηδάει:
JAWA 350 OHC
Γεννήθηκε στην Τσεχοσλοβακία από την Java Moto. Εκδόθηκε από το 1930 έως το 1992. Και έκτοτε μέχρι και σήμερα συνεχίζει να εκδίδεται από την Τσεχική Δημοκρατία. Ακατάπαυστη η παραγωγή της. Γιατί; Αγαπήθηκε από όλο σχεδόν τον πλανήτη αφού εξήχθη σε περισσότερες από 120 χώρες του κόσμου. Στις σοσιαλιστικές χώρες του Ανατολικού Μπλοκ προτιμήθηκε και αγοράστηκε μετά μανίας τις τρεις δεκαετίες μεταξύ 1960 και 1990, λίγο πριν πάρουν δηλαδή το πάνω χέρι στη συγκεκριμένη περιοχή οι Ιάπωνες κατασκευαστές μοτοσυκλετών.
Τι ήταν αυτό που την ξεχώριζε; Μία λέξη: αξιοπιστία. Φαντάσου ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα που καταδέχτηκε η ΕΣΣΔ να αγοράσει από το "εξωτερικό". Γι' αυτό άλλωστε συνεχίζει και να πωλείται στη Μ.Βρετανία όπου τα δύο δίχρονα μοντέλα 350cc ονομάζονται "Classic" και "Sport". Η πιο κλασική έκδοση είναι η κόκκινη. Τυχαίο;
Απαστράπτουσα παρά τα χρονάκια της :
Vespa Px
Έχουμε Vespiti στην παρέα μας; Αν έχουμε τότε σίγουρα θα είχαν κάποτε στην κατοχή τους τη συγκεκριμένη βέσπα. Η μιλανέζα δεσποινίς έκανε την εμφάνισή της το 1977 στην ιταλική μεγαλούπολη. Παράχθηκε (προφανώς) από την Piaggio σε πολλές εκδοχές. Τα χαρακτηριστικά που την έκαναν τόσο ανάρπαστη (πάνω από 3 εκατομμύρια πωλήσεις διεθνώς) είναι η εξαιρετική αισθητική κλασικού ρεύματος, ο άφθαρτος κινητήρας, η δυνατότητα αλλαγής ρεζέρβας και η αξιοπιστία της ως "μηχανή πόλης" που δεν θα σε προδώσει.
Το 1977 η Piaggio την εισήγαγε στον κόσμο της αυτοκίνησης αρχικά σε 125 κ.εκ. και οι επόμενες εκδόσεις σε 150 κ.εκ. και 200 κ.εκ. Όπως κάθε Piaggio, η καλαίσθητη γραμμή της βγαίνει σε ποικιλία χρωμάτων που την κάνουν ακόμη πιο ξεχωριστή: γαλάζιο της Μεσογείου (Azzuro Mediteraneo), κόκκινο (Rosso Dragon), μαύρο (Nero Lucido) και λευκό (Bianco Montebianco).
Benelli 750
Δε φεύγουμε από την ιταλική χερσόνησο, μας έχει δώσει άλλωστε πολλές συγκινήσεις, μία από αυτές είναι και η Benelli 750. Μιλάμε για την πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής με εξακύλινδρο κινητήρα. Την κατασκευή της ανέλαβε η ομώνυμη εταιρία Benelli το 1973 ενώ τον σχεδιασμό της ο Ιταλός σχεδιαστής Alejandro de Tomaso. Σου θυμίζει κάτι το όνομα; Είναι επειδή ο κύριος de Tomaso είναι υπεύθυνος για την παραγωγή των διάσημων σπορ αυτοκινήτων Mangusta και Pantera.
Την εποχή των 80s η ιταλική αγορά μοτοσυκλέτας δεν περνούσε πολύ καλά με τον ιαπωνικό ανταγωνισμό, οπότε η Benelli 750 ήταν μία προσπάθεια απάντησης σε αυτή την "λαίλαπα". Και μπορούμε να πούμε πως πέτυχε: μόλις κυκλοφόρησε πήρε τεράστια δημοσιότητα και επισκίασε όλες τις άλλες μοτοσυκλέτες που εκδόθηκαν την ίδια περίοδο. Τι είχε κάνει ο πονηρός κύριος de Tomaso; Αντέγραψε τον τετρακύλινδρο κινητήρα της Honda CB500 και πρόσθεσε δύο επιπλέον κυλίνδρους. Αυτό ήταν.
Sound on:
Horex Regina
Το 1923 ο Fritz Kleemann, ίδρυσε την Horex-Fahrzeugbau AG, το όνομα προήλθε από το όνομα της πόλης του HOmburg και από την εταιρία του πατέρα του, η οποία λεγόταν REX. Ο ίδιος ήταν μοτοσυκλετιστής και οδηγούσε τη δική του μηχανή Horex με κινητήρα OHV 248 κ.εκ. Ως Horex, η εταιρία λειτούργησε και παρήγαγε μοτοσυκλέτες μέχρι το 1960 όπου εξαγοράστηκε από την Daimler-Benz AG. Κατά τη διάρκεια λειτουργίας της όμως η Horex (με μία διακοπή εν μέσω του δευτέρου Παγκοσμίου) παρήγαγε πολύ δυνατά και αξιόπιστα μοντέλα.
Ένα από αυτά ήταν η Regina. Είχε μονοκύλινδρο κινητήρα και το πιο ισχυρό μοντέλο στη σειρά Regina ήταν το 400αρι που εκδόθηκε το 1953 και έφτανε σε τελική ταχύτητα 130 χλμ την ώρα. Κουβαλούσε κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων ενώ η ισχύς μεταδιδόταν στον πίσω τροχό από μία ενθυλακωμένη αλυσίδα ενώ είχε διακόπτες "rocker", ασυνήθιστοι για μοτοσυκλέτες μαζικής παραγωγής της εποχής καθώς χρησιμοποιούνταν μόνο σε αγώνες στους οποίους πολύ συχνά η εταιρία έπαιρνε μέρος. Αλλά όπως είπαμε, όλα αυτά μέχρι το 1960. Έπειτα, ανέλαβε η Daimler-Benz η οποία το 2010 προχώρησε σε μία επανέκδοση του μοντέλου Horex, τιμής ένεκεν.
Yamaha SRX
Αναρωτιόσουν αν θα αναφέραμε μόνο μία ιαπωνέζικη; Ορίστε η δεύτερη. Κατασκευάστηκε από το 1985 έως το 1997 από την Yamaha Motor Company. Α, και δεν μιλάμε για την Sidewinder SRX, αυτή είναι snowmobile. Είναι παράξενη η ιστορία της σειράς αυτής: η SRX 600, παρ'ότι δημιουργήθηκε ως προσπάθεια εξέλιξης της SRX500 φαίνεται πως δεν είχε την απήχηση που στόχευε η εταιρία, η οποία όμως ισχυρίζεται ότι πωλήθηκαν πάνω από 19.000 κομμάτια. Στις Η.Π.Α οι πωλήσεις της πραγματοποιήθηκαν μόνο το 1986 ενώ στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Γερμανία συνεχίστηκαν μέχρι το 1990. Στην Ιαπωνία δε, αγαπήθηκε πολύ.
Ίσως να έφταιγε το γεγονός ότι ήταν αρκετά πιο ακριβή από τις προηγούμενες εκδόσεις και κατέληγε υπερτιμημένη για το αγοραστικό κοινό που μπορούσε με τα ίδια χρήματα να αγοράσει μία μοτοσυκλέτα 4 κυλίνδρων. Είναι όμως ελαφριά και όμορφη, μπορεί αν την έχεις στην κατοχή σου να σου χαρίσει ακόμη απολαυστικές βόλτες με 80s αέρα.