Έι, γυναίκες οδηγοί: δεν είστε και τόσο ασφαλείς. Και φταίνε οι κούκλες των crash tests.

HD Team

HD Team

Η πρώτη πρώτη γυναίκα που οδήγησε αυτοκίνητο στην ιστορία ήταν η Bertha Βenz, το 1888. Στο πρωτότυπο αυτοκίνητο (Model III) που σχεδίασε ο άνδρας της. Αλλά κρυφά από τον άνδρα της. Γίνεται ακόμη καλύτερο! Ο μύθος λέει πως χρειάστηκε να αντιμετωπίσει διάφορα τεχνικά εμπόδια: με την καρφίτσα των μαλλιών της κατάφερε να ξεκολλήσει μια βουλωμένη βαλβίδα, με την καλτσοδέτα της να μπαλώσει έναν φθαρμένο κινητήρα! Δεν μπλέκεις.

Άντε πες τώρα στην Bertha Benz, όπου κι αν βρίσκεται, ότι αν ζούσε σήμερα θα οδηγούσε άνετα και ωραία το δικό της αυτοκίνητο, όχι του άνδρα της. Αλλά θα είχε 47% περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστεί θανάσιμα σε ατύχημα σε σχέση με τον άνδρα της. Και αν τολμάς, πες της ότι γι' αυτό δεν ευθύνεται καθόλου ο «τρόπος οδήγησης γυναικών» αλλά ο τρόπος με τον οποίο έχουν σχεδιαστεί οι κούκλες που χρησιμοποιούνται στα crash tests. Ξεχνώντας ή αδιαφορώντας εντελώς για το σωματότυπο των γυναικών.

Οι κούκλες των crash tests είναι αποκλειστικά ανδρικές!

Ναι, οι ίδιες οι κούκλες που υποτίθεται είναι φτιαγμένες για να ελέγχεται πόσο ασφαλές είναι ένα αυτοκίνητο - πριν βγει στους δρόμους -  είναι ο λόγος για τον οποίο ένα αυτοκίνητο είναι πολύ πιο επικίνδυνο για μία γυναίκα σε περίπτωση ατυχήματος.

Πού έγινε το λάθος; Οι κούκλες αυτές άρχισαν να χρησιμοποιούνται τη δεκαετία των 1950s. Στόχος ήταν να τεστάρουν τι ακριβώς συμβαίνει στον ανθρώπινο οργανισμό σε περίπτωση ατυχήματος. Οπότε σχεδιάστηκαν με τέτοιον τρόπο ώστε να εκπροσωπούν τον «μέσο άνθρωπο». Έλα όμως που - κι εδώ θέλουμε να διατηρήσεις την ψυχραιμία σου - ο «μέσος άνθρωπος» δεν είναι μόνο ο άνδρας.

Τι; Δεν έχουν το ίδιο σωματότυπο οι γυναίκες με τους άνδρες;

Ύψος: 1,77μ. Βάρος: 76 κιλά. Δομή: αναλογίες ανδρικών μυϊκών μαζών. Σπονδυλική στήλη: ανδρική. Ξέρεις πολλές γυναίκες με τέτοια μεγέθη; Όχι. Αλλά αυτή είναι η κούκλα που χρησιμοποιείται εδώ και δεκαετίες στις δοκιμές που έχουν γίνει στα αυτοκίνητα που οδηγούμε ακόμη και σήμερα.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για την ασφάλεια γυναικών οδηγών;

1. Τα καθίσματα του αυτοκινήτου δεν τις προστατεύουν

Τα σύγχρονα καθίσματα είναι πολύ σκληρά για να προστατεύσουν τις γυναίκες από τραυματισμούς από το χτύπημα. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση σύγκρουσης, το κάθισμα πιέζει περισσότερο τα ελαφρύτερα εσωτερικά όργανα των γυναικών, αυξάνοντας τον κίνδυνο να τραυματιστούν.  

2. Οι γυναίκες βρίσκονται εκτός θέσης οδηγού!

Ακριβώς επειδή είναι πιο μικροκαμωμένες σε σχέση με τους άνδρες, οι γυναίκες καλούνται να κάνουν δύο πράγματα ταυτόχρονα την ώρα της οδήγησης: από τη μία πρέπει να φέρουν τα πόδια τους κοντά στα πεντάλ του αυτοκινήτου και από την άλλη να τεντώσουν τον κορμό τους, για να μπορούν να βλέπουν μπροστά - είναι κάπως απαραίτητο την ώρα της οδήγησης.

Ουσιαστικά, λοιπόν, βρίσκονται «εκτός θέσης οδηγού». Και επειδή, ανεπαίσθητα, τα πόδια κάνουν προσπάθεια για να φτάσουν τα πεντάλ, είναι πιο ευάλωτα σε περίπτωση τρακαρίσματος. Όλα λάθος.

3. Δεν υπάρχει ζώνη ειδικά για εγκύους

Τα τροχαία ατυχήματα είναι η μεγαλύτερη αιτία του εμβρυϊκού θανάτου που σχετίζεται με τον τραυματισμό της μητέρας. Και έρευνες έχουν δείξει ότι 6 στις 10 έγκυες γυναίκες (3ο μήνα και πάνω) δεν "χωράνε" στην κλασική ζώνη ασφαλείας. Η ζώνη για εγκύους μπορεί να υπάρχει στην αγορά, δεν υπάρχει όμως κάποια νομοθεσία σε Η.Π.Α. και Ε.Ε. που να υποχρεώνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν κούκλες για crash test σε μορφή εγκύου, συνεπώς δεν υποχρεούνται να δοκιμάζουν την αντοχή των αυτοκινήτων που εκδίδουν για τις περιπτώσεις που οι οδηγοί βρίσκονται σε προχωρημένη εγκυμοσύνη.

Το αποτέλεσμα;

Οι γυναίκες έχουν 47% περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστούν θανάσιμα σε τροχαίο σε σχέση με τους άνδρες. Μάλιστα, το ποσοστό αυξάνεται στο 71% για τους «μέτριους τραυματισμούς», σύμφωνα με το πανεπιστήμιο Virginia.

Αυτό σημαίνει ότι πολλοί τραυματισμοί που έχουν γίνει τις τελευταίες δεκαετίες οφείλονται και στην κατασκευή των αυτοκινήτων. Και υπάρχει βίντεο. Δεν είναι splatter. Είναι μία εικονική αναπαράσταση πραγματικών τραυματισμών γυναικών που ίσως θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί, αν τα αυτοκίνητα ήταν σχεδιασμένα και για τα δύο φύλα.


Ωραία. Οι αποδείξεις, οι έρευνες και τα νούμερα είναι εκεί: ένα αυτοκίνητο που είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του μέσου αντρικού σώματος, είναι ΠΟΛΥ πιο επικίνδυνο για μία γυναίκα μέσω διαστάσεων.

Ήρθε η ώρα να φτιάξουμε αυτοκίνητα και για γυναίκες;

Ναι! Η Volvo Cars ξεκίνησε την πρωτοβουλία E.V.A. το 1995 για να εντοπίσει ποια είναι τα προβλήματα και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν. Από τότε έχει αναλύσει δεδομένα από 40.000 αυτοκίνητα και 70.000 επιβαίνοντες και με βάση αυτά, αναπτύξει τεχνολογίες ασφαλείας που θα έχουν στόχο τη μεγαλύτερη προστασία των γυναικών.

Παράλληλα, έχει αρχίσει να εμφανίζεται δειλά δειλά η πρώτη γυναικεία κούκλα δοκιμών. Αλλά σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί να χρειαστούν 20 με 30 χρόνια έρευνας για να προσδιοριστεί πώς ακριβώς αντιδρά ένα πραγματικό ανθρώπινο σώμα γυναίκας και να σχεδιαστεί αναλόγως και η γυναικεία κούκλα δοκιμών - και άρα και το αυτοκίνητο.

Θα προλάβουν ή θα τους προλάβει η τεχνολογία αυτόνομων;

Τα καλά νέα είναι ότι η τεχνολογία αυτοκινήτων προχωρά γρήγορα - πολύ πιο γρήγορα από την τεχνολογία των dummies που χρησιμοποιούνται στα crash tests. Τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πλέον πολύ πιο ασφαλή, για όλους. Έχουν αερόσακους, συστήματα προειδοποίησης, δυνατότητες επαναφοράς πορείας και διάφορα άλλα χαρακτηριστικά που ουσιαστικά εξασφαλίζουν - αυτός είναι ο στόχος - ότι δε θα γίνει καν ένα ατύχημα.

Άλλωστε, τα επόμενα 20 με 30 χρόνια θα αλλάξουν πολλά. Μπορεί να μη χρειάζεται καν να οδηγείς εσύ το αυτοκίνητό σου. Εντελώς αυτόνομο. Είτε είσαι άνδρας είτε είσαι γυναίκα, έγκυος ή μη, προσεκτικός ή εντελώς τρελάκιας, δε θα έχει σημασία. Γιατί δε θα υπάρχει καμία πιθανότητα να τρακάρεις. Ένα μέλλον χωρίς τροχαία. Δεκαετίες και αιώνες μακριά από την ημέρα εκείνη που βγήκε κρυφά με το αυτοκίνητο η Bertha Benz.

(Featured image: "CRUSH" by Malek Rizkallah)