Οι πιο μεγάλοι βλέπουν «τα πιτσιρίκια που πιάνουν το τιμόνι και οδηγούν όπως να’ναι». Οι νεότεροι βλέπουν «κάτι μπαρμπάδες που πάνε με 20 και μπλοκάρουν όλο τον δρόμο». Γενικά, φαίνεται πως η ημερομηνία γέννησής σου σου «φοράει» και μια συγκεκριμένη οπτική για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.
Η αλήθεια είναι πως νέοι και νέοι στην ψυχή (😏) συναντιόμαστε καθημερινά εκεί έξω. Άλλος φέρνει φρεσκάδα, γρήγορα αντανακλαστικά, ενίοτε και κάποια αμηχανία. Κι άλλος πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ - του οχήματος και της ζωής.
Κι όλοι βρισκόμαστε από κοντά στους δρόμους - ενίοτε και πιο κοντά από ό,τι θα χρειαζόταν. Μπαμ, αν με καταλαβαίνεις. Οπότε ξέρεις, πρώτα απ' όλα, πως είναι πολύ σημαντικό, όποια κι αν είναι η ηλικία σου, να έχεις τη σωστή για σένα ασφάλεια αυτοκινήτου ή ασφάλεια μηχανής, ό,τι οδηγεί ο καθένας.
Στο παρασύνθημα τώρα: Αν μας ξέρεις, ξέρεις ότι μας αρέσει να μιλάμε με στοιχεία και αριθμούς. Αναλύσαμε τα στοιχεία από τους ασφαλισμένους μας και όλα τα περιστατικά του 2024 για να βρούμε πώς συνδέονται αυτοί οι δύο αριθμοί, η ηλικία σου και η πιθανότητα να τρακάρεις. Και ιδού.
Τι λέει η ηλικία σου για την πιθανότητα να τρακάρεις
Εσείς της ηλικιακής ομάδας 20-29, έχετε ακόμα το 2 μπροστά στην ηλικία σας, μην σας πτοεί τίποτα. Ναι, τα στοιχεία από τον στόλο της Hellas Direct, αυτοκίνητα και μηχανές, δείχνουν πως έχετε την πρωτιά στα τρακαρίσματα της χρονιάς. Συγκεκριμένα παίρνετε πρωτάθλημα με 15,3% στα ατυχήματα με μηχανές και με 14,3% στα ατυχήματα με αυτοκίνητο.
Ακολουθεί η επόμενη 10ετία, 30 έως 39 ετών, με 12,4% στα ατυχήματα με αυτοκίνητο και 9,2% στις μηχανές.

Τι μας λένε τα κομπιούτερς κι οι αριθμοί; Ότι υπάρχουν μοτίβα συμπεριφορών ανά ηλικιακή ομάδα, είτε σωστά είτε λάθος. Το ζητούμενο τώρα είναι, κοιτώντας ο καθένας πρώτα τον εαυτό του, να δούμε τι κρατάμε και τι αλλάζουμε
Έχουμε νικητή: Το μπαμ με παρκαρισμένο
Αυτό το καταγράφουμε εδώ και χρόνια και το κοιτάμε πάντα με την ίδια απορία: Τι άχτι έχουμε όλοι μας με τα καημένα τα παρκαρισμένα που κάθονται ήσυχα και ανυποψίαστα εκεί που τα πάρκαρε ο οδηγός τους;
Ειλικρινά, δεν ξέρω.
Από την άλλη, είναι ένα πολύ αισιόδοξο στοιχείο, με την έννοια πως η πιο συνηθισμένη αιτία τρακαρίσματος είναι ανώδυνη- κατά κανόνα μόνο λαμαρίνες και μάλιστα συνήθως κάτι ψιλά- και απολύτως αντιμετωπίσιμη. Με λίγη παραπάνω προσοχή δηλαδή, το λύσαμε.
Το μεγαλύτερο ποσοστό, έναντι όλων των άλλων συνθηκών τρακαρίσματος, το βλέπουμε στους οδηγούς αυτοκινήτου ηλικίας 30-39 ετών: 40%. Δηλαδή, στα 10 τρακαρίσματα αυτής της ηλικιακής ομάδας, τα 4 ήταν με παρκαρισμένο. Στις μηχανές το υψηλότερο ποσοστό το έχει πάλι η ίδια ηλικιακή ομάδα, με 39%.

Άλλες αιτίες τρακαρισμάτων είναι η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας, σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων, κίνηση σε αντίθετη πορεία, όπισθεν ή αναστροφή, προσπέραση από δεξιά και μη τήρηση απαγορεύσεων.
Πώς και με τι τρακάρουν συχνότερα οι οδηγοί - οι 10ετίες σε ένα κλικ
Είπαμε, όλοι τρακάρουμε πρωτίστως με παρκαρισμένα. Ακολουθούν διάφορα άλλα, ανάλογα την ηλικία, κι έτσι ανά δεκαετία βλέπουμε και διαφοροποιήσεις. Τι θέλω να πω:
Οδηγοί 20-29 ετών

Με αυτοκίνητα έως 5 ετών τρακάρουν περισσότερο οι νεότεροι οδηγοί, το ίδιο και με μηχανή. Στα αυτοκίνητα κυριαρχούν τα μεγαλύτερα 4,1 - 4,4 μέτρα - προς οικογενειακά, δηλαδή, μάλλον των γονιών- ενώ στις μηχανές οι σχετικά μικροί κυβισμοί, έως 400 cc.
Σε ό,τι αφορά τους οδηγούς αυτοκινήτου, η δεύτερη συχνότερη αιτία τρακαρισμάτων είναι η μη τήρηση αποστάσεων (26,3%) ενώ για τους οδηγούς μηχανής η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή (18,6%).
Εδώ η ομάδα έχει ακόμα το «2» μπροστά στην ηλικία της. Κάποιοι έχουν το 2000 μπροστά από τη χρονολογία γέννησής τους. Ποιος να τους πει τι.
Οδηγοί 30-39 ετών

Εδώ είστε πολλοί/πολλές που θα αναγνωρίσετε τον εαυτό σας. Γιατί εδώ ανήκουν μάλλον όλοι όσοι οδηγούν ακόμα το πρώτο τους αυτοκίνητο, πιθανότατα πόλης. Φρεσκαδούρα και οι μηχανές τους, και πάλι σε διαχειρίσιμα κυβικά για καθημερινή μετακίνηση. Με αυτά τρακάρουν συχνότερα.
Δεύτερη συχνότερη αιτία τρακαρίσματος, είτε με αυτοκίνητο είτε με μηχανή, είναι γι΄αυτή την ηλικιακή ομάδα η μη τήρηση αποστάσεων: 21,9% με αυτοκίνητο, με μηχανή 14,6%.
Βέβαια, μιλάμε για ανθρώπους που γεννήθηκαν μέσα 80ies με μέσα 90ies, πολλά έχουν δει τα μάτια τους, ναι;
Οδηγοί 40-49 ετών

Εδώ οι 40άρηδες τρακάρουν συχνότερα με μεγάλα σε μέγεθος αυτοκίνητα, οικογενειακά και βάλε, τα οποία απέκτησαν εκεί στο γύρισμα της πρώτης 10ετίας μετά το 2000. Συχνά είναι και τα «μπαμ» τους με καινούργιες μηχανές, έως 400 κυβικά.
Σε ό,τι αφορά τους οδηγούς αυτοκινήτου, η δεύτερη συχνότερη αιτία τρακαρισμάτων είναι η μη τήρηση αποστάσεων με 23% και στους οδηγούς μηχανής η όπισθεν ή αναστροφή με 16,5%.
Από τη μία, η Ρίτα λέει: «Οι 40άρες ίσον με δύο 20άρες» (τι ποια Ρίτα; δεν θέλω τέτοια). Από την άλλη, αυτή η ομάδα ετοιμάζεται να αποχαιρετήσει τα «-άντα» και να συναντηθεί με τα «-ήντα», τι άλλο να τη βρει. Ας την αφήσουμε ήσυχη.
Οδηγοί 50-59 ετών

Δύο δεκαετίες σοφότεροι μεν, ίδια χαρακτηριστικά με τους 30άρηδες δε: Οι 50άρηδες του στόλου μας τρακάρουν συχνότερα με αυτοκίνητα μεγάλα, τα λεγόμενα οικογενειακά, που απέκτησαν εκεί λίγο πριν τα 40. Οδηγούν όμως- και τρακάρουν με-καινούργιες μηχανές έως 5ετίας και έως 400 κυβικά.
Όταν οδηγούν αυτοκίνητο, η δεύτερη συχνότερη αιτία τρακαρίσματος για τους 50άρηδες είναι η μη τήρηση αποστάσεων με 22,8% και όταν οδηγούν μηχανή η όπισθεν ή αναστροφή με 17,6%.
Σε αυτή την ηλικιακή ομάδα ανήκουν άνδρες για τους οποίους έχει γράψει ο Γκαίτε και έχει τραγουδήσει ο Ζαμπέτας. Beat that. Ο 50άρης είναι ένας νέος της εποχής, τέλος.
Οδηγοί 60-69 ετών

Ε τα κλασικά και οι 60άρηδες: τρακάρουν συχνότερα με μεγαλούτσικα αυτοκίνητα ηλικίας 11-15 ετών, αλλά με κανούργιες μηχανές, έως 5ετίας. Εδώ τα κυβικά ποικίλουν. Οι μηχανές είναι είτε έως 400 κυβικά είτε χιλιάρες και βάλε.
Κι εδώ δεύτερη συχνότερη αιτία τρακαρίσματος με αυτοκίνητο είναι η μη τήρηση αποστάσεων με 20,7% ενώ με μηχανή τη δεύτερη θέση μοιράζονται η κίνηση σε όπισθεν/αναστροφή (16,3%) και μη τήρηση απαγορεύσεων (16,3%).
Οι άνθρωποι εδώ είναι στην πιο μεστή ωριμότητά τους ηλικιακά. Στον δρόμο, πάλι, φαίνεται να ρισκάρουν πιο πολύ από όσο θα περιμέναμε.
Οδηγοί 70-79 ετών

Οι 70άρηδες οδηγοί, βετεράνοι των δρόμων, τρακάρουν συχνότερα με μεγάλα σε μέγεθος αυτοκίνητα και μηχανές έως 10ετίας και έως 400 κυβικά. Εδώ πιθανώς αντιστρέφονται οι ρόλοι κι έτσι ίσως τους βρίσκουμε με τα αυτοκίνητα της ώριμης νιότης τους - που απέκτησαν εκεί μετά τα 50, δηλαδή - ή με τα αυτοκίνητα των παιδιών τους 🙄.
Όταν οδηγούν αυτοκίνητο, δεύτερη αιτία τρακαρίσματος είναι η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή με ποσοστό 21% ενώ όταν οδηγούν μηχανή η μη τήρηση απαγορεύσεων με 20,7%.
Έτοιμοι να αποχαιρετήσουν τα «-ήντα» και να μπουν στα «-όντα». Τους αφήνουμε ήσυχους.
Οδηγοί 80-89 ετών

Με μεγάλα σε μέγεθος αυτοκίνητα αλλά το πολύ 10ετίας σε ηλικία τρακάρουν οι μεγαλύτεροι.
Δεύτερη συχνότερη αιτία τρακαρίσματος είναι η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή με ποσοστό 21,9%. Στοιχεία για μηχανές εδώ δεν έχουμε, επειδή το δείγμα ήταν πολύ μικρό.
Πάνω από ένα στα τρία τρακαρίσματά τους, 37,8%, είναι με παρκαρισμένο. Σχεδόν όπως και για τους 30άρηδες, δηλαδή. Καλό να το θυμόμαστε: εδώ που είσαι ήμουνα, κι εκεί που είμαι θα'ρθεις.
Η ηλικία του οδηγού και τα τρακαρίσματα, ένας επίλογος
Οι αριθμοί έχουν αυτή τη δύναμη: αποτυπώνουν τη μεγάλη εικόνα χωρίς αμφιβολία και χωρίς πολλά πολλά. Οπότε αν είναι να κρατήσεις 2-3 πολύ βασικά πράγματα από αυτήν την έρευνα, κράτα αυτά:
Ναι, οι νέοι οδηγοί τρακάρουν περισσότερο. Αυτό δεν είναι λόγος για να τους τραμπουκίζεις στον δρόμο, αλλά ίσως μπορείς να εξηγήσεις μερικά πράγματα που δεν ξέρουν (ακόμα). Και να σου πω το πιο καταπληκτικό; Μπορείς να είσαι το παράδειγμα. Ουπς. Βάζω δύσκολα, ε;
Ναι, τα περισσότερα τρακαρίσματα των οδηγών όλων των ηλικιών είτε με αυτοκίνητο είτε με μηχανή είναι, για άλλη μια χρονιά, με παρκαρισμένα. Που σημαίνει: κάνεις μια μικρή αλλαγή στο πώς οδηγείς, κι εσύ κι εγώ και όλοι μας, και μετά βλέπουμε όλοι μαζί μια μεγάλη αλλαγή στον δρόμο. Και κυκλοφορούμε όλοι με περισσότερη ασφάλεια, που είναι και ο στόχος.