Οδηγός αγοράς κράνους: πώς να διαλέξεις το σωστό για εσένα

HD Team

HD Team

Τώρα που έκανες ασφάλεια μηχανής στην HD, μήπως ήρθε η ώρα να ασφαλίσεις και το κεφάλι σου; Τα λαγωνικά της Hellas Direct ξεχύθηκαν στην αγορά κράνους και έμαθαν όλα αυτά που πρέπει να ξέρεις κι εσύ πριν αγοράσεις ένα από δαύτα.

Πάμε στα βασικά:

Ας πούμε ότι ξέρεις ήδη ότι η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική και ότι το κράνος φοριέται στο κεφάλι. Μόνο. Πουθενά αλλού!

Τέλεια! Πώς αποφασίζεις όμως ποιο είναι το σωστό κράνος για σένα;

Λίγη σημασία έχει αν το μπλε σε φωτίζει ή αν το μαύρο σε κόβει. Θα πρέπει να κάνεις το προσωπικό σου research. Να δεις κρας τεστ, να σκεφτείς τι χρήση κάνεις στη μηχανή, ποιο είναι το budget σου και τέτοια. Αυτά κάναμε κι εμείς και ιδού τα αποτελέσματα.

Full-face, jet, modular ή off-road κράνος;

Όταν κατασκευάζεται –και επομένως όταν αγοράζεται– ένα κράνος, είναι πολλοί οι παράμετροι που μπαίνουν στο παιχνίδι. Λογικό αν σκεφτείς ότι βάζεις το κεφάλι σου μέσα το οποίο –μάλλον– είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχεις.


Χοντρικά, ξεχωρίζουμε τα κράνη με βάση το ποσοστό της περιοχής του κεφαλιού που καλύπτουν σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:

  • Full-face
  • Modular/flip-up
  • Off-road
  • Jet

Επίσης υπάρχουν και χαρακτηριστικά του τύπου: adventure, tourism, αγωνιστικά και δρόμου. Αυτά συνήθως αναφέρονται στο πού χρησιμοποιείς τη μηχανή σου. Δηλαδή, αν κάνεις σύντομα ή μακρινά ταξίδια, αν κυκλοφορείς μέσα στην πόλη ή σε χωματόδρομο κλπ.

Αυτά λοιπόν είναι τα πρώτα δύο –και κύρια– πράγματα που θα πρέπει να σκεφτείς πριν αγοράσεις το κράνος σου:

  1. μέγεθος της περιοχής που προστατεύει
  2. πού κινείσαι με τη μηχανή σου

Μετά αρχίζει τo πανηγύρι!

Αφού επιλέξεις τη βασική κατηγορία κράνους που θα παίξεις μπάλα, θα πρέπει να τσεκάρεις αρκετά χαρακτηριστικά ακόμα όπως τα αξεσουάρ που χρειάζεσαι, τον εξαερισμό που έχει το κράνος, το είδος της ζελατίνας που σε βολεύει και διάφορα άλλα που θα δεις αναλυτικά παρακάτω. Κάνoυμε έρευνα or what?!

Αλλά πάνω απ’ όλα trial and error. Πριν αγοράσεις κράνος θα πρέπει να το δοκιμάσεις και να σιγουρευτείς ότι εφαρμόζει καλά –ή μάλλον τέλεια–, δεν σε βαραίνει και η ζελατίνα δεν παραμορφώνει το οπτικό σoυ πεδίο –μεταξύ άλλων, γιατί έχει κι άλλα αν νομίζεις ότι ξεμπέρδεψες.

Επειδή λοιπόν το online δεν είναι σιγουράκι, κάνε μια βόλτα στα μαγαζιά να δοκιμάσεις ποιο κάνει στην κεφάλα σου. Clear?  Go go go!

Για να μην ανοίγεις 12.654 tabs, πάμε να δούμε όμορφα και συμμαζεμένα τις τέσσερις βασικές κατηγορίες κρανών που υπάρχουν:

Τώρα που πήρες μία πρώτη γέυση, πρέπει να ξέρεις το έξης: σε όλες αυτές τις κατηγορίες θα βρεις και αρκετές παραλλαγές. Για παράδειγμα, ένα jet μπορεί να έχει ζελατίνα ή όχι. Και αυτή η ζελατίνα μπορεί να καλύπτει όλο το πρόσωπο ή το μισό.

Τα full-face μπορεί να είναι sport ή όχι, κάτι που αναφέρεται στο σχήμα του κράνους και ουσιαστικά επηρεάζει την αεροδυναμική του, και άρα τον θόρυβο και τη σταθερότητα.

Έτσι λοιπόν, θα δεις και διαφορετικά ονόματα όπως:

  • Full-face ανοιχτό
  • Full-face κλειστό
  • Modular ανοιγόμενο
  • Jet ανοιχτό
  • Jet half
  • Off-road motocross
  • Dual road

...αλλά μην ψαρώνεις. Το κάνουν για σένα, για να καταλαβαίνεις καλύτερα τα ειδικά χαρακτηριστικά που έχει το κράνος που κρατάς!

Full-face κλειστό, modular ανοιγόμενο, jet ανοιχτό και half, off-road motocross και dual road κράνη.

Πάμε για λίγες λεπτομέρειες!

Full-face κλειστό κράνος

Είναι το κράνος που σου παρέχει τη μεγαλύτερη ασφάλεια. Προστατεύει ολόκληρο το κεφάλι και τη γνάθο, κάτι το οποίο πολλά άλλα κράνη δεν το κάνουν. Trust us είναι κάτι που μπορεί να σου σώσει τη ζωή αν σκάσεις με τη μούρη.

Το μειονέκτημά τους είναι ότι συνήθως είναι πιο βαριά από τα υπόλοιπα και πιο ζεστά, ειδικά το καλοκαίρι. But safety first!

Αντικειμενικά είναι η καλύτερη επιλογή ακόμη κι αν κινείσαι μέσα στην πόλη, δηλαδή αν κάνεις μικρές αποστάσεις και με χαμηλή ταχύτητα. Το ίδιο ισχύει και για το αν κάνεις ταξίδια.

Modular ανοιγόμενο

Ή flip-up. Τα modular ανοιγόμενα έχουν έναν μηχανισμό που επιτρέπει να κατεβαίνει το σαγόνι και από jet ανοιχτά να γίνονται full-face. Είναι η ενδιάμεση λύση δηλαδή.

Ένα modular ανοιγόμενο συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των full-face και jet κρανών. Τώρα αν το συγκρίνεις με ένα full-face είναι προφανώς υποδεέστερο εξαιτίας του ότι αποτελείται από δύο μέρη: προστατευτικό γνάθου και προστατευτικό κεφαλιού. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι τόσο συμπαγές όσο το full-face. Από την άλλη βέβαια, είναι μακράν πιο ασφαλές από το jet μιας και αυτό δεν σου παρέχει καν την επιλογή προστασίας της γνάθου.

Συνήθως ένα modular κράνος θα προτιμήσουν οι διανομείς και γενικά άνθρωποι που κάνουν καθημερινά μικρές και πολλές μετακινήσεις και με πολλές στάσεις. Είναι μια βολική λύση γιατί δεν είναι απαραίτητο να το βγάζουν κάθε φορά που παραδίδουν μια παραγγελία. Απλά σηκώνουν το κάτω μέρος κι έγινε!

Αν είσαι σ' αυτήν την κατηγορία καλό θα είναι να ψάξεις και να προτιμήσεις το καλύτερο. Διαφορετικά, αν το πρόβλημά σου είναι όταν κατεβαίνεις στο περίπτερο να πάρεις τσιγάρα και βαριέσαι να βγάζεις και να βάζεις –μία φορά τη βδομάδα ξέρω γω– είσαι άξιος της μοίρας σου. Πάρε ένα full-face χρυσό μου να έχεις το κεφάλι σου στη θέση του.

Jet ανοιχτό

Είναι συνήθως πολύ ελαφρύ, προσφέρει δροσιά και μεγάλη ορατότητα. Αλλά αφήνει πολύ μεγάλο κομμάτι του κεφαλιού απροστάτευτο: πιγούνι και πρόσωπο. Συνήθως είναι πιο στυλάτα αλλά υστερούν στην ασφάλεια.

Jet half

Είναι ουσιαστικά υποκατηγορία των jet. Καλύπτει ελάχιστα το κεφάλι και είναι εξαιρετικά ελαφρύ. Καλό είναι να το αποφεύγεις. Αν σώνει και ντε θες να το πάρεις φρόντισε το λουράκι να είναι πολύ σταθερό. Η απόψή μας είναι no. Κάντο διακοσμητικό καλύτερα.

Γενικά τα jet είναι ωραία για φωτογραφίες όχι για οδήγηση, γνώμη μας.

Off-road motocross

Ή και adventure. Τα off-road motocross είναι για extreme καταστάσεις και οδήγηση σε χώμα με την αδρεναλίνη να χτυπάει κόκκινο. Ξεχωρίζουν –βγάζουν μάτι δηλαδή– από τα υπόλοιπα γιατί έχουν πολύ μακρύ πιγούνι και μεγάλο γείσο για να σε προστατεύουν από τον ήλιο αλλά και τα διάφορα κλαδιά που μπορούν να βρεθούν στον δρόμο σου. Έχουν πάρα πολύ καλό εξαερισμό επίσης.

Στην περιοχή των ματιών είναι συνήθως κενά προκειμένου να βάζει ο αναβάτης μάσκα. Γιατί άμα ξαμολιέσαι στις εξοχές με το μοτόρι χρειάζεσαι και μάσκα οπωσδήποτε, πώς να το κάνουμε; Φαντάσου λέει να είσαι πάνω-κάτω στα σαμαράκια και στις λακούβες και να σου βγει το μάτι από κανένα κλαδί στο ξεχού, not cool.

Είναι ιδανικά για βρώμικες καταστάσεις αλλά για οδήγηση μέσα στην πόλη θα σε δυσκολέψουν.

Dual road

Κοίτα να δεις τώρα εδώ τι γίνεται. Τα dual road κράνη συνδυάζουν χαρακτηριστικά των full-face και off-road. Είναι δηλαδή κράνη full-face με προστατευτική ζελατίνα και συνήθως έχουν μικρότερο γείσο –σαλόνι τραπεζαρία ένα ρε παιδί μου. Γιατί να πάρεις κάτι τέτοιο;

Μάλλον γιατί είσαι αναποφάσιστος και δεν ξέρεις τι θέλεις...ουψ και τα θέλεις όλα, συγγνώμη.

Βέβαια, μπορεί να χρειάζεσαι και τα δυο και να μην έχεις τα χρήματα και για τα δύο κράνη, οπότε εδώ πάμε πάσο. Αν δηλαδή λατρεύεις το χώμα αλλά πρέπει να πηγαίνεις και στη δουλειά στο Μαρούσι, δεν γίνεται ούτε να έχεις δύο μηχανές ούτε δύο κράνη...πόση αποταμίευση να κάνεις πχια;! Ποιος έχασε 500ευρα για να τα βρεις εσύ;;; Κανείς. Γι’ αυτό πάρε ένα dual-road κράνος κι έγινες.

Αφού προσδιορίσεις αυτά τα δύο χαρακτηριστικά μπορείς να ασχοληθείς και με τις –πολύ σημαντικές– λεπτομέρειες με την ησυχία σου! Σκέψου να επιλέξεις ένα κράνος που θολώνει η ζελατίνα ή που δεν έχει καλό σύστημα εξαερισμού. Not a good idea.

Πώς βρίσκω το σωστό μέγεθος για το κράνος μου;

Όπως στα μπλουζάκια παίρνεις ένα συγκεκριμένο μέγεθος –εκτός ίσως από τα Χριστούγεννα και το Πάσχα που μπορεί να αλλάζει λίγο– έτσι και στο κράνος είναι απαραίτητο να πάρεις το ΣΩΣΤΟ μέγεθος.

Δοκίμασε το κάθε κράνος για τουλάχιστον 5 λεπτά και σιγουρέψου ότι δεν σε πιέζει, εφαρμόζει τέλεια και γενικά δεν σε ενοχλεί οπουδήποτε ούτε λίγο.

Το κράνος πρέπει να είναι σφιχτό και άνετο at the same time.

Όχι πολύ μεγάλο, ούτε πολύ μικρό! Πρέπει να εφαρμόζει τέλεια στο κεφάλι και αυτό θα το βρεις μετρώντας την περίμετρο του κεφαλιού σου. Κι αν σε λένε κεφάλα μην κλέψεις. Safety first!

Extra tips:

  • Το κράνος δεν πρέπει να κουνιέται καθόλου. Δοκίμασε να γυρίσεις το κεφάλι σου μέσα στο κράνος. Δεν πρέπει να μπορείς!
  • Τσέκαρε αν μπορείς να βγάλεις το κράνος ενώ είναι δεμένο. Εντάξει, προφανώς δεν πρέπει να βγαίνει, έτσι;
  • Αν φοράς γυαλιά –οράσεως ή ηλίου– δοκίμασε να τα βάλεις ενώ φοράς το κράνος. Ε, αυτά πρέπει να μπορείς να τα φοράς. Σκέψου τώρα να βρεις το σωστό κράνος αλλά να μην βλέπεις από τη στραβομάρα...
  • Δοκίμασε να βάλεις ένα δάχτυλο –όχι το μικρό– ανάμεσα στο μέτωπό σου και το κράνος. Αν μπορείς, δοκίμασε άλλο κράνος. Τίποτα άλλο εκτός από το κεφάλι σου εκεί μέσα.

One more extra tip:

Τα κράνη είναι σαν τα τζιν. Ανοίγουν. Τι σημαίνει αυτό για σένα; Το κράνος που θα διαλέξεις μπορεί να είναι λίγο σφιχτό, δεν πειράζει. Τα μαξιλαράκια θα ανοίξουν μετά από λίγο.

Ανατομία κράνους. Από τι αποτελείται ένα κράνος;

Είναι κι αυτό μια επιλογή!

Οι άλλες επιλογές όμως μοιάζουν κάπως έτσι:

Εξωτερικό κέλυφος

Μπορεί να είναι κατασκευασμένο από θερμοπλαστικό, fiberglass ή κέβλαρ/carbon. Κατά κύριο λόγο είναι αυτό που προστατεύει το κεφάλι σου και απορροφά την ενέργεια σε περίπτωση που πέσεις.

Το θερμοπλαστικό είναι το φθηνότερο από τα τρία ενώ το carbon είναι αυτό που χρησιμοποιούν σε κράνη αγώνων και άρα το καλύτερο και άρα το πιο ακριβό.

Για να μην παρεξηγηθούμε, τα κράνη από θερμοπλαστικό είναι και αυτά υψηλής ποιότητας.

Ενδιάμεσο στρώμα

Συνήθως, αν όχι πάντα, αποτελείται από αφρό πολυστερίνης. Ρόλος του είναι σε περίπτωση ατυχήματος να μην έρχονται σε επαφή τα εξωτερικά με τα εσωτερικά μέρη του κράνους. Παραμορφώνεται, και γι’ αυτό αν πέσεις αλλάζεις οπωσδήποτε το κράνος σου.

Επένδυση

Τα μαξιλαράκια. Για να είσαι άνετα και χουχουλιάρικα. Ντάξει όχι ακριβώς. Αυτά απορροφούν τους κραδασμούς και συνεισφέρουν στο να μένει το κράνος στη θέση του.

Αυτά είναι που βρωμίζουν κιόλας. Αυτά είναι που πρέπει να τα καθαρίζεις εκτός αν έχεις θέμα με το διάφραγμα οπότε μάλλον δεν θα σε νοιάζει. Αυτά!

Ζελατίνα

Προς αποφυγή διαφόρων πτωμάτων και σιχαμερών ιπτάμενων πραγμάτων. Η ζελατίνα σε βοηθάει να βλέπεις εν ολίγοις. Προστατεύει από βροχή, χαλάζι, πέτρες, έντομα και γενικά από πράγματα που μπορεί να σου μπουν στο μάτι –ή να στο βγάλουν.

Το ενδιαφέρον με τις ζελατίνες είναι ότι υπάρχουν διάφορα είδη! Για παράδειγμα, υπάρχουν ζελατίνες με φιμέ επένδυση την οποία μπορείς να χρησιμοποιείς όταν έχει ήλιο και να την αφαιρείς όταν σκοτεινιάζει. Είναι πολύ χρήσιμο για εκείνους που δεν φοράνε γυαλιά όταν οδηγούν. Επίσης μπορείς να προσθέσεις και αντιθαμβωτική μεμβράνη ακριβώς εδώ –στη ζελατίνα– για να μην θολώνει και άρα να βλέπεις και άρα να μην στουκάρεις.

Η ζελατίνα μπορεί ακόμη να κατεβαίνει μέχρι τη μύτη περίπου ή να φτάνει και μέχρι το πιγούνι. Αυτό το χαρακτηριστικό ενδιαφέρει εκείνους που προτιμούν jet ανοιχτά κράνη. Εμείς είπαμε να μην τα παίρνετε βέβαια αυτά αλλά may the force be with you αν τα πάρετε.

Επίσης θα ήταν σοφό η φλάντζα ή τσιμούχα –ανάλογα πώς την ξέρεις, κι αν δεν την ξέρεις είναι εκείνο το μέρος του λόγου στο οποίο πατάει η ζελατίνα όταν είναι κλειστή– να είναι λαστιχένια σε όλη την περιφέρειά της. Γιατί; Για να κάνει καλή επαφή. Α, και παιδιά να βγαίνει η ζελατίνα. Να βγαίνει με το χέρι εύκολα, γρήγορα και απλά για να την ξεβρωμίζετε.

Ιμάντας συγκράτησης

Εκείνα τα λουριά που κρέμονται στο κάτω μέρος του κράνους και που αν τα σφίξεις πολύ δεν αναπνέεις; Αυτά! Αυτά λοιπόν, σε κανονικές συνθήκες κρατάνε το κράνος σταθερό, να μην στο παίρνει ο αέρας ας πούμε.

Επειδή περιλαμβάνει και το κούμπωμα είναι πολύ σημαντικό να προσέξεις τι θα αγοράσεις και να σιγουρευτείς πριν φύγεις από το μαγαζί ότι μπορείς να το κλείσεις και να το ανοίξεις μόνος σου. Ρώτα δεν πειράζει.

Γενικά, υπάρχουν δύο είδη κουμπώματος: τα αγωνιστικά με κρίκους και με κλιπ. Όποιο κι αν έχεις, το σημαντικό είναι να το έχεις πάντα κλειστό όταν είσαι πάνω στη μηχανή. Κάποιους τους βολεύει το ένα κάποιους το άλλο. Trial and error my friend.

Οι πιστοποιήσιες aka τα αυτοκολλητάκια

Πάμε τώρα και στις πιστοποιήσεις! Σίγουρα θα έχεις προσέξει όλα αυτά τα αυτοκόλλητα με τα DOT, ECE, SNELL κλπ. πάνω στο κράνος αλλά ξέρεις τι σημαίνουν;; Ούτε εμείς αλλά ψάξαμε και μάθαμε:

  • DOT. Αφορά κράνη που κυκλοφορούν στις ΗΠΑ και είναι έγκριση από το υπουργείο μεταφορών της.
  • SNELL. Είναι έγκριση από το Ίδρυμα Snell, είναι διεθνής και η πιο αυστηρή από όλες. Αν δεν την έχει όμως δεν πειράζει, μπορεί να έχει και την ευρωπαϊκή έγκριση.
    Knowledge hint: το ίδρυμα Snell ιδρύθηκε το 1957 και έχει τους πιο αυστηρούς κανονισμούς απ’ όλες τις πιστοποιήσεις. Αυτό συμβαίνει γιατί ιδρύθηκε μετά τον θάνατο ενός οδηγού σπορ αυτοκινήτων. Ο θάνατός του προκλήθηκε από τραυματισμούς στο κεφάλι εξαιτίας ελαττωματικού κράνους
  • ECE. Economic Community of Europe. Τα κράνη στην Ευρώπη πρέπει να είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τους κανονισμούς αυτού του προτύπου και συγκεκριμένα θα πρέπει να αναγράφεται στο κράνος: ECE22.05. Έχει να κάνει με τους ελέγχους που έχουν γίνει και την κατασκευή του κράνους, ενώ ο αριθμός μετά την τελεία αναφέρεται στη χώρα.
  • FIM. Είναι η πιο πρόσφατη από όλες και έχει να κάνει με κάποια κριτήρια ασφαλείας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Επίσης, υπάρχουν και κάποια άλλα γράμματα τα οποία αναφέρονται στον τύπο κράνους και την προστασία που παρέχει. Αναγράφονται μετά τους αριθμούς πιστοποίησης και είναι:

  • P: κράνος με προστατευτικό στο πιγούνι
  • N/P: κράνος που δεν προστατεύει το πιγούνι
  • J: jet ανοιχτό κράνος
  • P/J: κράνος με προστατευτικό στο πιγούνι και jet

Μην πανικοβάλλεσαι όμως. Δεν είναι ανάγκη το κράνος σου να έχει όλες τις πιστοποιήσεις. Αυτό που είναι σημαντικό να έχει σίγουρα είναι η ευρωπαϊκή πιστοποίηση (ECE). Εκτός αν είσαι κάτοικος των ΗΠΑ ξέρω ‘γω...

Τιμούλα παρακαλώ;; Σε τι τιμή θα βρεις το ιδανικό κράνος για σένα;

Σε γενικές γραμμές υπάρχει μεγάλο εύρος τιμών στα κράνη. Μπορείς να βρείς κράνη από €100 μέχρι και κράνη που ξεπερνάνε τα €1.000.

Ό,τι δίνεις παίρνεις όμως. Έτσι και όταν θα αγοράσεις κράνος, θα πρέπει να κινηθείς όχι με γνώμονα μόνο την τιμή.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως όποιο είναι πιο ακριβό είναι και το καλό. Για παράδειγμα, στα full-face τουρισμού θα βρεις και τις πιο υψηλές τιμές. Προσοχή γιατί πάντα παίζει ρόλο η μάρκα, το design και το υλικό.

Προτίμησε ένα απλό κράνος, μονόχρωμο και από καλό υλικό, αν το budget σου είναι μικρό, και άσε τη φιγούρα. Με καλή συντήρηση, αποσπώμενα μέρη και καλή ποιότητα είναι πιθανό να σου κρατήσει πολύ –όχι παραπάνω από πέντε χρόνια με τις συνηθισμένες φθορές και χωρίς πτώση προφανώς– κι ας μην σου χρειαστεί ποτέ.

Ποιο κράνος σου ταιριάζει τελικά;

Oh darling it's personal. Εμείς κάναμε τη βρωμοδουλειά, στα μαζέψαμε στα βάλαμε σε τάξη αλλά δεν μπορούμε να σου πούμε και ποιο σου ταιριάζει.

Μελέτησε τα πινακάκια, σκέψου ποιος είσαι, πού είσαι και πού πας, ρώτα σε motovlogs και θα βρεις και το κράνος σου. Γενικά, ψείρισέ το όσο δεν πάει. ‘Ολα έχουν σημασία.

Άντε και το πήρες. Το κρατάς για πάντα;

Πότε το αλλάζεις είναι η ερώτηση, γιατί τίποτα δεν κρατάει για πάντα. Συνήθως έχουν ημερομηνία λήξης σαν τα γιαουρτάκια. Αλλά αν δεν έχουν, τα πέντε χρόνια είναι μια καλή στιγμή να το αλλάξεις.

Τα υλικά από τα οποία κατασκευάζονται φθείρονται, οπότε πρακτικά παύουν να σε προστατεύουν ακόμα κι αν το κράνος δεν έχει ούτε μία γρατζουνιά. Ακόμα και αν δεν το έχει φορέσει ποτέ κανείς, αν περάσουν πέντε χρόνια το αλλάζεις asap.

Συνήθως το κράνος σου θα έχει δύο ημερομηνίες: ημερομηνία κατασκευής και ημερομηνία απόσυρσης. Αν η δεύτερη έχει περάσει, το πετάς.

Επίσης, κάθε γρατζουνιά έχει σημασία. Καλό είναι να έχεις το νου σου και να μην σου πέφτει. Τώρα αν απλά σου πέσει από τα χέρια δεν είναι ανάγκη να το πετάξεις. Σιγουρέψου ότι δεν έχει πάθει κάποια μεγάλη ζημιά και όλα καλά.

Το καθαρίζεις;

Πώς το καθαρίζεις το κράνος είναι αυτό που θα πρέπει να ρωτήσεις!

Καλό είναι να επιλέξεις ένα κράνος με αποσπώμενα εσωτερικά μέρη έτσι ώστε να περνάει ευχάριστα και η μύτη σου στις διαδρομές.

Έλα τώρα και για το how to της υπόθεσης:

Και πάντα με τα καλύτερα:

Μήπως να πάρω ένα μεταχειρισμένο κράνος μωρέ;

Όχι, όχι, όχι! Τι γιατί; Είπαμε τα κράνη μηχανής έχουν ημερομηνία λήξης. Και αν δεν έχουν, μετά τα πέντε χρόνια πρέπει να το αλλάξεις. Ακόμα και αν είναι τέλεια, χωρίς γρατζουνιές, χωρίς τίποτα, δεν είναι ασφαλή. Και ο λόγος που δεν είναι ασφαλή είναι γιατί τα υλικά με τα οποία κατασκευάζονται φθείρονται και άρα παύουν να σε προστατεύουν.

Κοιτώντας απλά ένα κράνος, δεν καταλαβαίνεις αν είναι σε καλή κατάσταση. Θα το καταλάβεις όταν σαβουρωθείς και θα χρειαστεί να σε προστατεύσει. Και δεν θα σε προστατεύσει. Οπότε γνώμη μας, όχι μεταχειρισμένο ποτέ και πουθενά.

Εκτός πια κι αν είναι πολύ ειδική περίπτωση.

Κι αν έχεις ήδη κράνος:

Σκέψου αν:

  • Έχουν περάσει πέντε χρόνια;
  • Έχει γρατζουνιές;
  • Έχεις πέσει φορώντας αυτό το κράνος;
  • Είναι στη θέση τους τα εσωτερικά μέρη;
  • Μυρίζει; Εντάξει μπορεί να θέλει και απλά ένα καθάρισμα.

Αν κάποια –ή κι ένα από αυτά– ισχύουν είναι ώρα να πάρεις καινούργιο!

Πες μου κι άλλα, θέλω να ξέρω τα πάντα για τα κράνη!

Αφού σιγουρευτείς για την ασφάλεια του κεφαλιού σου, μπορείς να κοιτάξεις και την άνεσή σου και το στυλ σου και όλα...δηλαδή τα αξεσουάρ που μπορεί να χρειάζεσαι.

Αξεσουάρ για κράνη μηχανής. Τα γύρω γύρω!

Camera

Αν είσαι από τους adventure τύπους –ή και όχι– μπορείς να ενσωματώσεις κάμερα στο κράνος σου για να θυμάσαι τα πάντα από τις διαδρομές σου.

Βλθετοοτη...εεε bluetooth δηλαδή

Αν χρειάζεται να μιλήσεις στο κινητό –και δεν μπορείς να σταματήσεις στην άκρη του δρόμου που θα ήταν και το πιο σωστό– το bluetooth είναι μια καλή λύση. Μπορείς να το βρεις ενσωματωμένο ή να το αγοράσεις σαν extra.

Θήκη φύλαξης

Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις.

Σύστημα ενδοεπικοινωνίας

Γενικά τα συστήματα ενδοεπικοινωνίας είναι πολύ βολικά για όσους κάνουν ταξίδια με παρέα μηχανών.

Βάση στήριξης

Είναι απαραίτητο να πούμε κάτι εδώ; Πρέπει να πούμε γιατί δεν κάνει να το παρατάς δεξιά κι αριστερά ή γιατί δεν κάνει να σου πέφτει; Μπα!

Αντικλεπτικό

Όταν θα σκάσεις τα ευρόπουλα για να το αγοράσεις, θα σκεφτείς και μόνος σου γιατί χρειάζεσαι ένα αντικλεπτικό. Εκτός κι αν ζεις στη Χονολουλού. Είναι πολύ ωραίο όνομα το Χονολουλού για να υπάρχουν τέτοιοι παλιάνθρωποι που κλέβουν κράνη.

Ζελατίνες

Εκτός από αυτές που έχει το κράνος έτσι κι αλλιώς, υπάρχουν και οι ζελατίνες που αλλάζουν χρώμα ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού που υπάρχουν όταν οδηγάς. Για παράδειγμα, ανάλογα με το αν έχει πολύ φως ή όχι ή αν έχει αντηλιά, το χρώμα της ζελατίνας αλλάζει έτσι ώστε να έχεις την καλύτερη ορατότητα.

Αυτιά! Ναι, μπορείς να βάλεις μέχρι και αυτιά γαϊδάρου στο κράνος σου

Ή και αυτιά γάτας.

Τα έξυπνα κράνη, όπως η έξυπνη σίτα (not)

Για τους γκατζετάκηδες της παρέας υπάρχουν μερικά high-tech κράνη.

Υπάρχουν κράνη με ενσωματωμένη κάμερα, bluetooth ακόμα και air-condition. Ακόμα μπορεί να έχουν δύο κάμερες, μία στο μπροστά μέρος του κράνους και μία στο πίσω.

Η μπροστινή κάμερα καταγράφει τη διαδρομή που κάνει ο αναβάτης, συλλέγει δεδομένα σχετικά με τη θερμοκρασία, την πρόγνωση καιρού και μπορεί να λειτουργήσει και σαν GPS. Αμέ! Πού τα βλέπεις όλα αυτά; Μπορούν είτε να συνδέονται με το κινητό σου είτε να επιλέξεις τις φωνητικές εντολές –αν φυσικά διαθέτει το κράνος σου κάτι τέτοιο.

Αν το κράνος διαθέτει και κάμερα στο πίσω μέρος τότε αυτή λειτουργεί σαν καθρέφτης με εύρος 180 μοίρες για να έχεις μάτια και στην πλάτη!

Και για να πορωθείς λίγο ακόμα, υπάρχει και κράνος με δύο κάμερες οι οποίες υπολογίζουν μέχρι και την ταχύτητα των πίσω οχημάτων και προβλέπουν τον κίνδυνο πρόσκρουσης.

Για να μην ζεσταίνεται το κεφαλάκι σου μπορείς να επιλέξεις ένα κράνος με air-condition. Oh yes. Μπορεί να μειώσει μέχρι και 15 βαθμούς τη θερμοκρασία στο εσωτερικό και είναι κάτι πολύ βολικό ειδικά για χώρες σαν τη δική μας.

Και για να έρθουμε στην πραγματικότητα. Τα παραπάνω κράνη είναι αρκετά ακριβά –τουλάχιστον ακόμα– και δεν είναι ευρέως διαδεδομένα. Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες να βελτιστοποιηθούν όπως το βάρος –με όλα αυτά τα εξαρτήματα προφανώς και βαραίνει πολύ η κατασκευή και δεν το θέλουμε–, η φόρτιση αυτών των συστημάτων και το κόστος παραγωγής.  

Η Intelligent Cranium Helmets και η Forcite helmet Systems δουλεύουν πάνω σε τέτοια κράνη και σίγουρα θα έχουμε σύντομα πολύ καλά αποτελέσματα. Σε καμιά δεκαετία θα μπορούμε και να τα αγοράσουμε...μάλλον.

Πάμε και στα κράνη των παρατρεχάμενων

Αν σολάρεις μην ασχοληθείς με αυτήν την παράγραφο. Αν όμως έχεις σκυλιά, παιδιά, γατιά και όλα τα συναφή είναι μια καλή στιγμή να σκεφτείς και τα κεφάλια των πίσω!

Βασικά, στην περίπτωση που κυριολεκτικά έχεις παιδιά δεν τα ανεβάζεις καθόλου στη μηχανή αν είναι κάτω των 12 χρονών. Διαφορετικά ό,τι ισχύει για το δικό σου κράνος, το ίδιο ισχύει –και με το παραπάνω– για το κράνος που θα φορέσει ένα παιδί.

Κράνη για σκύλους

Ναι, αν δεν το ξέρεις, υπάρχουν και αν είσαι από τα κουλ τυπάκια που ανεβάζουν στο μοτόρι και τον σκύλο θα ήταν καλό να του βάλεις ένα κράνος. Δεν τα βάλαμε τυχαία τόσο σκυλιά στο κείμενο!

Εδώ τα πράγματα δεν είναι τόσο πολύπλοκα. Διαλέγεις χρώμα και μέγεθος.

Τώρα το αν θα καταφέρεις να το βάλεις στο κεφάλι του σκύλου σου δεν μας αφορά! Εσύ να προσπαθήσεις πάντως!

Και αν δεν αισθάνεσαι ασφαλής με τα κράνη μηχανής έχει και κράνος αστροναύτη!

Ακόμα δεν ξέρεις ποιο κράνος να διαλέξεις;

Έλα μια ανακεφαλαίωση

Με σειρά από το top μέχρι πάτο:

Αν κινείσαι σε πόλη:

  • Full-face
  • Dual road
  • Modular ανοιγόμενο
  • Jet με ζελατίνα
  • Μισο jet

Αν γουστάρεις χωματόδρομο:

  • Off-road
  • Dual

Η καλύτερη επιλογή είναι ένα full-face αν πούμε πως κάνεις τη συνηθισμένη χρήση της μηχανής. Δηλαδή κινείσαι εντός πόλης, πας για δουλειά, για καφέ κλπ. Είναι αυτό που σου παρέχει τη μεγαλύτερη ασφάλεια και με τη μεγαλύτερη αξιοπιστία. Βασικά σε οποιαδήποτε άσφαλτο κι αν κινείσαι το full-face είναι η καλύτερη επιλογή.

Αν από την άλλη αν είσαι της περιπέτειας, προτίμησε ένα off-road. Είναι το μόνο που παρέχει ασφάλεια από κλαδιά και χώμα και μακράν αυτό με την καλύτερη αεροδυναμική.

Τώρα όσο για τα ανοιχτά jet. Είτε είναι full είτε είναι half καλό είναι να μην τα προτιμήσεις. Το μεγαλύτερο τμήμα του κεφαλιού σου θα είναι εκτεθειμένο και άρα η ασφάλεια που παρέχουν είναι εξαιρετικά  χαμηλή.

Ωστόσο, ειδικά στην Ελλάδα πολλοί τα προτιμούν τους καλοκαιρινούς μήνες και ειδικά όταν κινούνται εντός πόλης. Τώρα βέβαια στην Ελλάδα πολλοί επιλέγουν πολλά και διάφορα...οπότε πάρε και κατάλαβε. Εσύ προσοχή στον δρόμο και στο πολύτιμο κεφάλι σου!