Τα πιο συχνά λάθη με τη μοτοσυκλέτα που πρέπει να σταματήσεις. Χθες κιόλας!

Επειδή η οδήγηση μοτοσυκλέτας θέλει σωστή τεχνική, συγκεντρώσαμε τις πιο κλασικές κακές συνήθειες που πρέπει να κόψεις από τη ρίζα!

Τα πιο συχνά λάθη με τη μοτοσυκλέτα που πρέπει να σταματήσεις. Χθες κιόλας!

Ακόμη και να μην έχεις οδηγήσει μοτοσυκλέτα ποτέ στη ζωή σου, αντιλαμβάνεσαι ότι είναι εντελώς διαφορετικό από την οδήγηση στο αυτοκίνητο. Αρχικά συμμετέχει όλο το σώμα – γι’ αυτό και έχει σημασία ακόμη και τι κάλτσες φοράς. Βασικά είσαι φουλ εκτεθειμένος/η. Δεν έχεις τζάμια γύρω σου, ζώνες, αερόσακους, οροφή. Είσαι εσύ, η μοτοσυκλέτα σου, το κράνος σου και η τεχνική σου - και όλοι οι υπόλοιποι επικίνδυνοι και ακίνδυνοι γύρω σου.

Γι' αυτό, όταν μιλάμε για οδήγηση μηχανής, τα λάθη, όσο ανθρώπινα και να είναι, απαγορεύονται! Είτε είσαι παλιός οδηγός είτε είσαι αρχάριος, υπάρχουν κάποια κλασικά λαθάκια και κακές συνήθειες που πρέπει να κόψεις από τη ρίζα, για τη δική σου ασφάλεια. Μην ξεχνάς, όσο οδηγείς μαθαίνεις!

1.     Σέρνεις τα ποδαράκια σου ενώ οδηγείς

Όλοι το κάνουν. Οι νέοι οδηγοί λόγω ανασφάλειας, κυρίως όταν επιβραδύνουν και νιώθουν ότι χάνουν τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας και οι παλιούρες επειδή παρανιώθουν άνετα.

Είναι λογικό, θέλεις να ξεπιαστείς και να ξεκουράσεις τις αρθρώσεις σου. Το πρόβλημα είναι ότι εκείνη τη στιγμή που χαλαρώνεις και αφήνεις τα μαρσπιέ, έχεις λιγότερη ισορροπία, γιατί χωρίς να το καταλαβαίνεις μεταφέρεις το κέντρο βάρους σου ψηλότερα. Λιγότερη ισορροπία σημαίνει μεγαλύτερη πιθανότητα να χάσεις τον έλεγχο και να πέσεις ή να τρακάρεις.

Άσε που μοιάζεις με μία μεγάλη μάζα πιγκουίνου με τροχούς και χάνεις όλο το στυλ του/της easy rider που με τόσο κόπο έχεις χτίσει 😊

Αν θέλεις να ξεπιαστείς, καλύτερα να τεντώσεις τα πόδια σου και να σηκωθείς όρθιος ή ακόμα καλύτερα να κάνεις μία στάση!

2.    Πατάς το λάθος φρένο

Η μοτοσυκλέτα έχει δύο φρένα, ένα για την μπροστινή ρόδα κι ένα για την πίσω. Είναι σχεδιασμένη με τέτοιον τρόπο, ώστε το μπροστινό να συνεισφέρει στο 70% του φρεναρίσματος, δίνοντας έτσι καλύτερη πρόσφυση στον μπροστινό τροχό, ενώ το πίσω φρένο συμμετέχει κατά περίπου 30%, ώστε να σταθεροποιεί τη μοτοσυκλέτα. Ναι, το ξέρεις, αλλά σίγουρα κάνεις σωστή χρήση;

Πολλοί οδηγοί, ιδίως οι νέοι οδηγοί ή όσοι έχουν συνηθίσει την οδήγηση με αυτοκίνητο, έχουν την τάση να πατάνε μόνο το πίσω φρένο. Άλλοι το αγνοούν εντελώς.

Πού είναι το πρόβλημα; Αν πατήσεις το πίσω φρένο, χωρίς το μπροστά, μπορεί να μπλοκάρει ο πίσω τροχός - ενώ οδηγείς - και δεν το θέλουμε αυτό! Αντίστοιχα, αν πατήσεις μόνο το μπροστινό φρένο, κινδυνεύεις να χάσεις τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας.

Δύο ρόδες, δύο φρένα!

Η σωστή τεχνική είναι να φρενάρεις και με τα δυο φρένα και στη συνέχεια να εστιάζεις στο μπροστινό.

Φυσικά, πάντα παίζει ρόλο η ποιότητα και το είδος των φρένων, τα ελαστικά της μηχανής και η κατάσταση του δρόμου ή η ταχύτητα με την οποία οδηγείς.

Για παράδειγμα, όταν οδηγείς με χαμηλή ταχύτητα και θέλεις να σταθεροποιήσεις τη μηχανή σου ή όταν ετοιμάζεσαι να στρίψεις, παίζει μεγαλύτερο ρόλο το πίσω φρένο.

3.    Δεν ελέγχεις όταν πρέπει τα ελαστικά σου!

Ήρθε η στιγμή της αλήθειας. Πότε τσέκαρες τελευταία φορά την πίεση των ελαστικών της μοτοσυκλέτας σου; Μάλιστα. Και λογικά θα ξέρεις ότι ΚΑΝΟΝΙΚΑ πρέπει να τα ελέγχεις μία φορά την εβδομάδα, ε;;; Ε;

Αυτό είναι το συχνότερο και σημαντικότερο λάθος που κάνουν οι αναβάτες – και ένας από τους λόγους που σκάνε λάστιχα ή ακόμη και σημειώνονται ατυχήματα! Γιατί όταν είναι πολύ χαμηλή η πίεση των ελαστικών ξεκινάνε διάφορα προβλήματα. Έχουμε και λέμε:

  • ασάφεια στη συμπεριφορά της μηχανής στις στροφές
  • μεγαλύτερη θερμοκρασία κατά την κίνηση
  • φθορά με ανομοιόμορφο τρόπο
  • ρωγμές λόγω καταπόνησης
  • αστοχία του σκελετού του ελαστικού
  • απώλεια ελέγχου

Α, επίσης πολύ σημαντικό, με χαμηλή πίεση ελαστικών μειώνονται οι επιδόσεις, άρα αυξάνεται η κατανάλωση, άρα περισσότερα έξοδα για σένα και περισσότεροι ρύποι για το περιβάλλον.

Φυσικά αυτό αυτό δεν σημαίνει ότι είναι καλό να τουμπανιάζουμε τα ελαστικά – ό,τι και να έχεις διαβάσει εκεί έξω! Αν η πίεση είναι μεγαλύτερη από αυτήν που ορίζει ο κατασκευαστής, επηρεάζεται η συμπεριφορά της μηχανής και επιταχύνεται η φθορά των ελαστικών.

Η σωστή πίεση για το κάθε λάστιχο αναγράφεται στο manual, δηλαδή στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας. Αυτό που βλέπεις στο πλάι δεν είναι η ενδεικτική πίεση, αλλά το μέγιστο όριο. Εσύ κοίτα το manual για να είσαι safe – και για μία χώρα με συνθήκες δρόμου όπως είναι η Ελλάδα, μπορείς να υπολογίζεις 2psi κάτω από την ένδειξη του καταναλωτή.

4. Κορνάρεις για να σε δει ο οδηγός αυτοκινήτου και να σου παραχωρήσει χώρο

Λάθος! Όταν βρίσκεσαι στη μοτοσυκλέτα, ο μόνος λόγος για τον οποίο θα κορνάρεις σε ένα αυτοκίνητο είναι επειδή θέλεις να αποτρέψεις κάτι το οποίο ήδη πάει να κάνει ο οδηγός του αυτοκινήτου.

Ιδανικά, θέλεις να προσπεράσεις, με ασφάλεια, το αυτοκίνητο, χωρίς να σε αντιληφθεί καν ο οδηγός του. Η ευθύνη είναι σε σένα, φυσικά, όπως συμβαίνει έτσι κι αλλιώς. Και η καλύτερη θέση που μπορείς να είσαι, σε σχέση με το αυτοκίνητο μπροστά σου, είναι πίσω και αριστερά, στην ευθεία του τροχού του. Γιατί;

Γιατί αν βρίσκεσαι ακριβώς στο κέντρο, πίσω από το αυτοκίνητο δεν έχεις καλή ορατότητα για το τι συμβαίνει μπροστά. Ακολουθείς την πορεία του αυτοκινήτου και αν το αυτοκίνητο κάνει ελιγμό για να περάσει μία λακκούβα ή οποιοδήποτε εμπόδιο, θα κεντράρει ώστε να το περάσει ανάμεσα στις ρόδες του, δηλαδή ακριβώς στο σημείο που δεν θα έπρεπε να βρίσκεσαι!

Η σωστή θέση στην οποία πρέπει να βρίσκεσαι σε σχέση με ένα προπορευόμενο αυτοκίνητο είναι πίσω στην ευθεία του τροχού του αυτοκινήτου. Περισσότερα στο βίντεο, από τον ειδικό!

Οπότε κρατάς αυτό: δεν κορνάρεις ποτέ για να δείξεις την παρουσία σου σε ένα προπορευόμενο όχημα, δεν βρίσκεσαι ποτέ στο κέντρο πίσω από ένα αυτοκίνητο και εννοείται δεν οδηγείς ποτέ από την πίσω δεξιά πλευρά το προπορευόμενου οχήματος. Η προσπέραση γίνεται από αριστερά, και μόνο αν είσαι 100% σίγουρος/η ότι είναι ασφαλές!

5.   Κάνεις σούζες σε δρόμο κυκλοφορίας

Δεν υπάρχει πιο ωραία αίσθηση από το να νιώθεις (τονίζουμε το «νιώθεις») ότι έχεις τον απόλυτο έλεγχο της μοτοσυκλέτας σου. Και η σούζα για κάποιους που το αγαπούν το άθλημα, είναι μία τέτοια αίσθηση.

Αλλά δεν υπάρχει πιο επικίνδυνο πράγμα από το να ρολάρει μία μοτοσυκλέτα, σε δρόμο κυκλοφορίας οχημάτων, στη μία μόνο ρόδα. Και μάλιστα παρατεταμένα, για πολλή ώρα! Δεν έχει σχεδιαστεί γι’ αυτό, remember;

Μπορεί να νιώθεις ότι έχεις τον απόλυτο έλεγχο (που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να ισχύει), αλλά σίγουρα δεν ξέρεις κατά πόσο έχουν τον έλεγχο οι υπόλοιποι οδηγοί γύρω σου! Ένας λάθος χειρισμός είτε από σένα είτε από άλλον οδηγό, μπορεί να θέσει σε κίνδυνο εσένα και τους γύρω σου. Κι αν δεν τραυματιστείς και πάθεις τα χειρότερα, μπορεί να υποστεί μεγάλες και ακριβές ζημιές η μηχανή σου.

Άσε που όσο smooth rider και να είσαι, καταπονείς τη μηχανή σου – γρανάζια, αλυσίδα, αμορτισέρ, τιμονόπλακα, ζάντες.

Τα κόλπα θέλουν ασφαλές περιβάλλον, καθοδήγηση και επίγνωση. Ακόμη και οι καλύτεροι stuntmen χάνουν τον έλεγχο όταν φλεξάρουν στις μοτοσυκλέτες τους.

6.   Δεν κατεβαίνεις από τη μοτοσυκλέτα για να βάλεις βενζίνη

Όχι, δεν φοβούνται μήπως «ρίξεις πιστόλι» και φύγεις χωρίς να πληρώσεις, ούτε θέλουν να σε κλέψουν και να γλιτώσουν βενζίνη, ούτε θέλουν να σε ταλαιπωρήσουν χωρίς λόγο. Τα πρατήρια ακολουθούν έναν γενικό κανόνα ασφαλείας και αναγκάζουν τους αναβάτες να κατεβαίνουν όταν πρόκειται να βάλουν βενζίνη, για τον απλό λόγο ότι υπάρχει ο κίνδυνος ανάφλεξης.

Φυσικά ο κίνδυνος δεν εξαλείφεται αν κατέβεις από τη μοτοσυκλέτα. Αλλά αν γίνει η στραβή, και σε βρει πάνω στη μοτοσυκλέτα, το πιο πιθανό είναι ότι θα φύγεις, θα ρίξεις τη μηχανή και δεν χρειάζεται να το αναλύσουμε το χειρότερο σενάριο!

7.    Ξεχνάς να βγάλεις το φλας

Οκ, εδώ είσαι πιο δικαιολογημένος/η, σε σχέση με τους οδηγούς αυτοκινήτων. Είναι λίγο πιο δύσκολο να ξέρεις αν έχεις αφήσει αναμμένο το φλας, μετά τη στροφή, γιατί στη μοτοσυκλέτα δεν κάνει «τικ τικ τικ». Ανθρώπινο λάθος!

Ο κίνδυνος εδώ είναι ότι δίνεις λάθος εντύπωση στο πίσω όχημα, με αποτέλεσμα να υπάρχει περίπτωση να παρερμηνεύεσει τις προθέσεις σου και να πάει να προσπεράσει ή να στρίψει ή να επιταχύνει και να γίνουν λάθη.

Ευτυχώς η τεχνολογία προχωράει και αναπτύσσει σύστημα αυτόματης απενεργοποίησης του φλας και στις μοτοσυκλέτες, όπως συμβαίνει και με την επαναφορά τιμονιού στα αυτοκίνητα. Αλλά μέχρι τότε καλό είναι να το κάνεις συνήθεια και να βγάζεις το φλας με το που βγεις από τη στροφή!

Και φυσικά, επειδή αν έχει συμβεί σε σένα, σημαίνει ότι έχει συμβεί και σε άλλους, το ότι ένα όχημα μπροστά σου έχει αναμμένο φλας, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα στρίψει από εκείνη την κατεύθυνση ή ότι θα στρίψει! Το συμβουλεύεσαι, αλλά δεν το παίρνεις 100% τοις μετρητοίς!

8. Κυκλοφορείς με καμμένα φώτα φρένων!

Ένα από τα τσεκς που πρέπει να κάνεις πριν ανέβεις στη μηχανή σου - πέρα από τα ελαστικά, τη βενζίνη, τα λάδια κ.λπ.- είναι να δεις αν λειτουργούν όλα τα λαμπάκια: φλας, πορείας, φρένων! Τα λαμπάκια της μοτοσυκλέτας καίγονται αρκετά συχνά, λόγω κραδασμών, βραχυκυκλώματος, ασφάλειας κ.λπ., ειδικά τον χειμώνα - λογικά θα το έχεις παρατηρήσει.

Μην περιμένεις να στο πει άλλος στον δρόμο! Χωρίς τα λαμπάκια της ένδειξης ότι στρίβεις ή φρενάρεις, δεν ειδοποιείς εγκαίρως το πίσω όχημα για τις κινήσεις σου. Και ξέρεις πόσο σημαντικό είναι, ειδικά αν το πίσω όχημα είναι μηχανή και οποιαδήποτε κίνησή σου μπορεί να τρομάξει τον οδηγό με αποτέλεσμα να πέσει κάτω ή και να σε χτυπήσει!

9.   Δεν φοράς κράνος; Σοβαρά;

Δεν θέλουμε να σε τρομάξουμε, αλλά θα το κάνουμε. Το 80% των κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων σε ατυχήματα οφείλεται στη μη χρήση κράνους.

Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτό το ποσοστό είναι γνωστό εδώ και 50 χρόνια. Από τότε ξεκίνησε η καμπάνια για τη χρήση κράνους, σε παγκόσμια κλίμακα. Ο ίδιος ο Easy Rider (Peter Fonda) ρίχτηκε στον αγώνα, μαζί με τον stuntman του Evel Knievel.

Κι όμως, ακόμη μέχρι σήμερα, 2020, βλέπουμε οδηγούς μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος, αλλά με μάσκα για τον κορωνοϊό παρ’ όλα αυτά!

Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική, από τον νόμο, ακόμη κι αν πετάγεσαι μέχρι το περίπτερο, γιατί πολύ απλά πρέπει πάντα να προστατεύεις το πιο πολύτιμο μέρος του σώματός σου και αυτό που είναι πιο εκτεθειμένο ενώ οδηγείς μοτοσυκλέτα.

Μακάρι με κάθε αγορά μηχανής να ερχόταν μαζί το κράνος, αλλά μέχρι να συμβεί αυτό, θα πρέπει να εξασφαλίσεις εσύ την αγορά του. Κι αυτό σημαίνει να κάνεις καλή έρευνα και να διαλέξεις το σωστό κράνος για σένα, ανάλογα με το τι οδηγός είσαι και τι μοτοσυκλέτα οδηγείς!

Ευτυχώς τα 50 χρόνια που πέρασαν από το 20λεπτο ενημερωτικό clipaki των easy riders έχει εξελιχθεί πολύ η τεχνολογία της μηχανής και της οδήγησης γενικότερα. Είναι πολύ πιο ασφαλές να οδηγείς μοτοσυκλέτα σήμερα, ακόμη κι αν είναι πολύ περισσότεροι οι κίνδυνοι εκεί έξω.

Και πλέον, πέρα από τις συμβουλές από γνωστούς/συγγενείς παλιούρες μοτοσυκλετιστές, έχεις το ατέλειωτο Internet - αρκεί να ξέρεις φυσικά να φιλτράρεις αυτό που βλέπεις. Αν το αγαπάς το άθλημα, κάθεσαι και χαζεύεις με τις ώρες motovlogs από επαγγελματίες ή ερασιτέχνες οδηγούς, τα καλύτερα κόλπα, τα μεγαλύτερα fails, tips για συντήρηση, συναρμολόγηση, πλύσιμο, ντύσιμο, ό,τι θέλεις! Και η ασφάλιση της μηχανής σου, επίσης online!

Ούτε εκεί θα κάνεις λάθος, θα διαλέξεις αυτό που θες εσύ, με την άνεσή σου ;)

Δες κι αυτά