Τι κάνει ένα σχολικό λεωφορείο ασφαλές; Πολλά. Μέχρι και το χρώμα του!

Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένοι και αυστηροί κανονισμοί για την ασφάλεια των σχολικών λεωφορείων. Πώς μπορείς να ξέρεις αν τηρούνται;

Τι κάνει ένα σχολικό λεωφορείο ασφαλές; Πολλά. Μέχρι και το χρώμα του!

Είναι χαριτωμένο το κίτρινο χρώμα στα σχολικά λεωφορεία. Κάτι το βανάκι από το Little Miss Sunshine, κάτι οι αναμνήσεις από την παιδική σου ηλικία, σου προκαλεί μία νοσταλγία. Δεν είναι τυχαίο. Τα σχολικά λεωφορεία βάφτηκαν για πρώτη φορά κίτρινα το 1939. Το χρώμα επιλέχθηκε σε συνέδριο που έγινε στις ΗΠΑ σχετικά με την ασφάλεια σε σχολικά λεωφορεία για έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο.

Η ανθρώπινη περιφερειακή όραση προσέχει το κίτρινο χρώμα 1,24 φορές πιο γρήγορα σε σχέση με άλλα χρώματα.

Το κίτρινο χρώμα είναι το πιο ασφαλές στην οδήγηση, γιατί οι πιθανότητες να σου ξεφύγει είναι πολύ λιγότερες. Γι' αυτό και τα σχολικά, κατά κανόνα, είναι κίτρινα. Φυσικά, στην Ελλάδα, δεν υπάρχει κανένας νόμος για το χρώμα. Άλλωστε, κάποια λεωφορεία που εκτελούν διαδρομές σχολείου είναι ιδιωτικά, ενώ άλλα είναι μισθωμένα.

Αλλά υπάρχουν άλλοι, πολύ συγκεκριμένοι και αυστηροί κανονισμοί που ισχύουν, για όλα. Και για να μην αγχώνεσαι κάθε πρωί, χωρίς να ξέρεις ακριβώς γιατί αγχώνεσαι, καλό είναι να ξέρεις τι ισχύει.

1.       Δεν ισχύει το ίδιο όριο ταχύτητας!

Για τα σχολικά λεωφορεία δεν ισχύουν τα όρια ταχύτητας που ισχύουν για τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Σε αυτοκινητόδρομους το όριο για τα σχολικά είναι 80 χλμ/ώρα. Στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο το ανώτατο όριο περιορίζεται στα 60 χλμ./ώρα - εκτός, φυσικά, από τις αστικές περιοχές όπου ισχύουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας.

2.       Ζώνες ασφαλείας σε όλες τις θέσεις

Βεβαιώσου ότι όλες οι θέσεις είναι εξοπλισμένες με ζώνη ασφαλείας. Η μόνη εξαίρεση στον ΚΟΚ αφορά τα αστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης, στα οποία για τεχνικούς λόγους δεν μπορούν να μπουν ζώνες.

3.       Τουλάχιστον ένας ή δύο συνοδοί σε κάθε σχολικό

Αν δεις ότι ο μόνος ενήλικας στο σχολικό του παιδιού σου είναι ο οδηγός, κάτι πάει στραβά. Σε κάθε λεωφορείο πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας συνοδός, υπεύθυνος για την ασφάλεια και συμπεριφορά των παιδιών. Αν το λεωφορείο είναι διώροφο, πρέπει σε κάθε όροφο να βρίσκεται τουλάχιστον ένας συνοδός.

4.       Ποιο είναι το όριο ηλικίας οδηγών;

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη νομοθεσία, το ανώτατο όριο ηλικίας οδηγών σχολικών λεωφορείων είναι 55 έτη. Το όριο μπορεί να παραταθεί στα 50 έτη και στα 67 έτη, με την προϋπόθεση ότι έχουν γίνει ειδικές ιατρικές εξετάσεις για την ανανέωση της άδειας οδήγησης.

5.       Κάθε πότε πρέπει να περνάει ΚΤΕΟ;

Όλα τα σχολικά λεωφορεία είναι υποχρεωμένα να περνάνε ΚΤΕΟ κάθε χρόνο και να ανανεώνουν την κάρτα καυσαερίων κάθε 6 μήνες. Ένα από τα πράγματα που ελέγχονται στο ΚΤΕΟ, είναι ότι λειτουργεί σωστά ο ταχογράφος, το σύστημα που καταγράφει τις ώρες που οδηγεί ο οδηγός, ώστε να εξασφαλίζεται ότι δεν είναι μειωμένη η προσοχή του λόγω κούρασης.

6.       Έχει πινακίδα που αναφέρει ότι είναι σχολικό;

Κάθε λεωφορείο πρέπει να έχει ευανάγνωστη ένδειξη ότι πρόκειται για "Σχολικό", στο μπροστινό και στο πίσω μέρος. Η σήμανση πρέπει επίσης να αναφέρει ότι το ανώτατο όριο ταχύτητας για το σχολικό λεωφορείο μέσα στις πόλεις είναι 60 χλμ/ώρα (το όριο δεν ισχύει όταν ισχύουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας) και ότι το λεωφορείο εκτελεί συχνές στάσεις.

Αστυνομικοί ελέγχουν λάστιχα σχολικού

Ποιες είναι οι συχνότερες παραβάσεις;

Αν υπάρχει ένα μέσο μεταφοράς που πρέπει να είναι 100% ασφαλές, αυτό είναι ένα σχολικό λεωφορείο. Αλλά κάθε φορά που βγαίνει η Τροχαία να κάνει ελέγχους, βγαίνουν και τα νούμερα για τις παραβάσεις που εντοπίστηκαν. Είτε δεν υπάρχει/λειτουργεί ο ταχογράφος, είτε είναι φθαρμένα τα ελαστικά, είτε λείπουν ζώνες ασφαλείας. Μπορεί και όλα αυτά μαζί. Σε γενικές γραμμές, υπολογίζεται ότι το 17% των σχολικών λεωφορείων παρουσιάζει ελλείψεις σχετικά με τους κανονισμούς που ισχύουν.

Η σχολική χρονιά 2019-2020 ξεκίνησε με 22 παραβάσεις!

Ήδη καταγράφηκαν οι πρώτες παραβάσεις, σε 102 ελέγχους που έκανε η Τροχαία στη Θεσσαλονίκη, την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς. Οι 6 αφορούσαν στον ταχογράφο, οι 4 στη μη χρήση ζωνών ασφαλείας, οι 4 σε έλλειψη φαρμακείου και 1 σε έλλειψη πυροσβεστήρα.

Τι μπορείς να κάνεις εσύ; Σίγουρα δεν μπορείς να τσεκάρεις αν λειτουργεί σωστά ο ταχογράφος ή αν είναι φθαρμένα τα ελαστικά. Εσύ πρέπει να αναλάβεις την ενημέρωση του παιδιού σου για την ασφαλή συμπεριφορά –σε κάθε είδους μετακίνηση. Ο Σεπτέμβριος είναι δύσκολος μήνας. Και το τελευταίο πράγμα που θα έπρεπε να σκέφτεσαι είναι αν το παιδί σου φοράει ζώνη.

Δες κι αυτά