Ο νέος είναι ωραίος κι ο παλιός είναι αλλιώς: Βρήκαμε ποιος είναι ο πιο ζημιάρης οδηγός

Έχουμε νικητή! Αυτές είναι οι επιδόσεις νέων και βετεράνων οδηγών αυτοκινήτου και μηχανής

Ο νέος είναι ωραίος κι ο παλιός είναι αλλιώς: Βρήκαμε ποιος είναι ο πιο ζημιάρης οδηγός

Είσαι σε αυτή την ηλικιακή ομάδα που πρόλαβε το πρώτο Matrix στο σινεμά. Θυμάσαι να παίρνει τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες το "Μια αιωνιότητα και μια μέρα", να κάνει πάταγο στα βιβλιοπωλεία ο Χάρι Πότερ, πρόλαβες τους Απαράδεκτους σε πρώτη προβολή. 

Είδες live (ως ενήλικας, ε) τη θρυλική νίκη επί της Dream Team στο Μουντομπάσκετ του 2006, έχεις προλάβει στο γήπεδο τον Στόγιαν Βράνκοβιτς να χάνει τον περίφημο φακό του στη διάρκεια ματς, θυμάσαι να «λιώνεις» το Nevermind των Nirvana ή το The fat of the land των Prodigy, ίσως άκουσες ζωντανά τους U2 στη Θεσσαλονίκη.

Με λίγα λόγια είσαι παλιός - παλιούτσικος, μην παρεξηγηθώ. Και μπράβο σου, γιατί στο τιμόνι αυτό σημαίνει εμπειρία.

Ή τα ακούς όλα αυτά και λες: Τι λένε οι πάλιουρες, εδώ ακόμα και το "Είσαι το ταίρι μου" τo είδα σε επανάληψη. Από Μουντιάλ δεν είχες καν γεννηθεί όταν η εθνική Ελλάδος έκανε εκείνο το ας το πούμε σύντομο και επώδυνο πέρασμα από το Παγκόσμιο Κύπελλο στις ΗΠΑ, εδώ οριακά θυμάσαι τις βουβουζέλες στη Νότιο Αφρική. Κι από Ολυμπιακούς Αγώνες θυμάσαι λίγο τον Ντάνιελ Κρεγκ ως Τζέιμς Μποντ να κάνει ελεύθερη πτώση από ελικόπτερο μαζί με τη βασίλισσα Ελισάβετ στην τελετή έναρξης στο Λονδίνο το 2012.

Είδες στο σινεμά το Mission: Impossible - Fallout επειδή οι γονείς σου είχαν κόλλημα με τον Τομ Κρούζ από την εποχή του Top Gun, αλλά με τους φίλους σου προτίμησες το Captain America: Civil War. Στο κινητό σου ακούς Billie Eilish και Monolink και θέλεις να ξεχάσεις πως ως μαθητής/μαθήτρια χτυπήθηκες για πλάκα με τους φίλους σου και με Gangnam Style (παραδέξου το, μεταξύ μας είμαστε).

Με λίγα λόγια είσαι νέος και ωραίος ή νέα και ωραία. Και στο τιμόνι αυτό σημαίνει φρεσκάδα και γρήγορα αντανακλαστικά. Τέλεια.

Τι λέει η ηλικία σου για την πιθανότητα να τρακάρεις

Ασφαλιστική είμαστε, οπότε έχουμε άφθονα στοιχεία που μας δείχνουν ακριβώς πώς αποτυπώνεται η ημερομηνία γέννησής μας, όλων μας, στο πώς οδηγούμε. Για ακόμα μια χρονιά αναλύσαμε τα τρακαρίσματα που καταγράψαμε το 2023 - με οδηγούς 20 ετών και άνω- και εδώ θα διαβάσεις όλα όσα βρήκαμε για τους πιο ζημιάρηδες, την ηλικία τους αλλά και το όχημα που οδηγούν.

Ο νέος είναι ωραίος αλλά και ζημιάρης

Οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών είναι εκείνοι που είχαν τις περισσότερες ατυχείς συναντήσεις στους δρόμους το 2023, οδηγώντας αθροιστικά μηχανές και αυτοκίνητα. Από όλους τους ασφαλισμένους μας αυτής της ηλικιακής ομάδας, ποσοστό 14% αντάλλαξε τηλέφωνα στον δρόμο - και όχι, δεν ήταν για καλό σκοπό. Ακολουθεί η ομάδα 30-39 ετών με ποσοστό 10,8% και τη «χρυσή» τριάδα συμπληρώνουν οι 80+ με 9,3%.

Infographic με μπάρες και ποσοστά ατυχημάτων ανά ηλικία

Οδηγοί έως 29 ετών: Έτσι τρακάρουν συχνότερα

Οι νέοι οδηγοί 20-29 ετών είναι οι μόνοι οδηγοί που τρακάρουν περισσότερο και με καινούργια αυτοκίνητα έως 5 ετών και με καινούργιες μηχανές, και πάλι έως 5ετίας.

Όταν οδηγούν αυτοκίνητο έως 5 ετών, τρακάρουν σε ποσοστό 18,2% ενώ με οχήματα της επόμενης 10ετίας, 5 έως 10 και 10 έως 15 ετών, τρακάρουν σε ποσοστό 14,8%. Το μήκος του αυτοκινήτου παίζει τον ρόλο του, καθώς με οχήματα μεγαλύτερα των 4,7 μέτρων, το ποσοστό των τρακαρισμάτων εκτοξεύεται στο 31,3%. Ακολουθούν με 16,4% τα αυτοκίνητα με μήκος μεταξύ 3,7 και 4 μέτρων.

Το καλό νέο: Πάνω από ένα στα τρία τρακαρίσματά τους όταν οδηγούν αυτοκίνητο, ποσοστό 36,4%, αφορά παρκαρισμένο όχημα. Που σημαίνει χωρίς τραυματισμούς, που είναι το βασικότερο. Αλλά και πως με λίγη παραπάνω προσοχή μπορούν τα πράγματα να πάνε ακόμα καλύτερα. Δεύτερη συχνότερη αιτία με ποσοστό 21,2% είναι η μη τήρηση αποστάσεων και ακολουθεί με 17,9% η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή.

Infographic με στοιχεία για την ηλικία του οδηγού και τα ποσοστά ατυχημάτων

 Όταν η ίδια ηλικιακή ομάδα οδηγεί μηχανή, το μεγαλύτερο ποσοστό ατυχημάτων -15,4%- το έχει με μηχανές έως 5 ετών και ακολουθούν με 13,5% οι μηχανές 11-15 ετών και με 12% οι μηχανές 6 έως 10 ετών.

Αναφορικά με τα κυβικά της μηχανής, μπορεί να φοβόμαστε πιο πολύ τις μεγάλου κυβισμού, η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα ωστόσο τρακάρει περισσότερο με μηχανές 126-400 κυβικών με ποσοστό 16,5%. Ακολουθούν με 11,4% οι μηχανές 401 -1000 κυβικών και με 10,9% τα μηχανάκια έως 125 cc. Το φανταζόσουν;

Αναφορικά με τον συχνότερο τρόπο τρακαρίσματος, κι εδώ διαφαίνεται ένα ξεκάθαρο άχτι με παρκαρισμένα  με ποσοστό 30,1%. Ο δεύτερος συχνότερος τρόπος είναι η μη τήρηση αποαγορεύσεων με οσοστό 18,8% και τρίτος η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας με 17,5% - αν κρίνουμε από την καθημερινή κυκλοφορία μηχανών ανάμεσα στις λωρίδες, δεν έπεσε και από τα σύννεφα κανείς. Από κοντά κι η 4η αιτία με ποσοστό 14,9% η μη τήρηση αποστάσεων.

Infographic με στοιχεία για την ηλικία του οδηγού και τα ποσοστά ατυχημάτων

Πες μου την ηλικία σου να σου πω πώς οδηγείς

Αφήνοντας πίσω μας τους σχεδόν 30άρηδες, διαπιστώνουμε κοινά σημεία και ανάμεσα στις άλλες ηλικιακές ομάδες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία μας από το 2023, οι οδηγοί 30-39 ετών τρακάρουν περισσότερο με καινούργιες μηχανές, αλλά με αυτοκίνητα δεκαετίας - για την ακρίβεια 11 έως 15 ετών.

Η επόμενη ηλικιακή ομάδα 40-49 ετών τρακάρει συχνότερα με αυτοκίνητα 6-10 ετών - ποσοστό 12,6% αλλά με μηχανές έως 5ετίας - ποσοστό 7,7%.

Οι 50-59 σε ποσοστό 12% με αυτοκίνητα 6 έως 10 ετών και με μηχανές έως 5ετίας - ποσοστό 6,6%. Με παλιότερες μηχανές και παλιότερα αυτοκίνητα τρακάρουν περισσότερο οι οδηγοί άνω των 60 ετών.

Infographic με στοιχεία για την ηλικία του οδηγού και τα ποσοστά ατυχημάτων

Τι έχουμε πάθει όλοι οι οδηγοί με τα παρκαρισμένα;

Δηλαδή, αλήθεια, τι έχουμε πάθει όλοι μας με τα παρκαρισμένα; Η πρόσκρουση σε παρκαρισμένο είναι ο πιο συχνός τρόπος τρακαρίσματος και για το 2023 για όλες μα όλες τις ηλικίες όταν αφορά αυτοκίνητο και σχεδόν για όλες όταν οδηγούν μηχανή.

Η 2η πιο συνηθισμένη αιτία στα ΙΧ είναι η μη τήρηση αποστάσεων για οδηγούς από 20 έως 59 ετών και μετά ανεβαίνει δεύτερη η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή. Στις μηχανές 2η συχνότερη αιτία είναι κυρίως ή μη τήρηση αποστάσεων. Εδώ παραλείψαμε την ηλικία 80+ απλώς και μόνο επειδή τα περιστατικά ήταν πολύ λίγα μέσα στο 2023.

Infographic με στοιχεία για την ηλικία του οδηγού και τα ποσοστά ατυχημάτων

Ωραία, και τι μάθαμε από όλα αυτά;

Μάθαμε πρώτα από όλα πως πολλές φορές τα στοιχεία διαψεύδουν τις αντιλήψεις ή τις πεποιθήσεις που εμείς στηρίζουμε στη διαίσθηση. Για παράδειγμα, η αυθόρμητη απάντηση στην ερώτηση με ποια οχήματα, αυτοκίνητα και μηχανές, τρακάρουμε όλοι περισσότερο θα ήταν τα παλιότερα. Βλέπουμε όμως πως τα οχήματα 5ετίας, με τα υπερσύγχρονα συστήματα ασφαλείας τους και τον αναβαθμισμένο εξοπλισμό τους, είναι πολλές φορές αυτά που εμπλέκονται περισσότερο στα διάφορα «μπαμ». Που σημαίνει ενδεχομένως πως εφησυχάζουμε πιο πολύ από όσο θα έπρεπε οδηγώντας ένα καινούργιο και πολύ καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο ή μια σούπερ ντούπερ καινούργια μηχανή.

Μάθαμε και κάτι ακόμα, απλό, σχεδόν αυτονόητο και πολύ παρήγορο: Πως τα περισσότερα ατυχήματα δεν είναι τα τρομακτικά που ίσως όλοι φοβόμαστε περισσότερο, αλλά προκαλούνται από απλά μικροπράγματα, όπως άτσαλες κινήσεις στο παρκάρισμα ή το ξεπαρκάρισμα, απρόσεκτη όπισθεν, μια μικρή υπεροψία στον σεβασμό των απαγορεύσεων. Οπότε με μια καλή ασφάλεια αυτοκινήτου ή ασφάλεια μηχανής έχεις το κεφάλι σου ήσυχο. Και ταυτόχρονα, με λίγη παραπάνω προσοχή από όλους μας μπορούν όλα να γίνουν καλύτερα. Το ’χουμε!