Όλες οι άγνωστες λέξεις που πρέπει να ξέρεις για να συνεννοηθείς με τον μάστορα της μοτοσικλέτας σου

Λεξικό επιβίωσης με μανιτάρια, πεταλούδες, κουστούμια και κόκορες.

ασπρόμαυρη εικόνα με βίδες και μπουλόνια πεταμένα

Ναι, αγαπάς τις μηχανές από παιδί και αυτό φαίνεται χωρίς να προσπαθήσει κανείς ιδιαίτερα. Ωστόσο, ακόμη σε στοιχειώνει εκείνη η πρώτη φορά που επισκέφθηκες το συνεργείο με την αγαπημένη σου για ένα… φρεσκάρισμα. Μια περιποίηση βρε παιδί μου. Τότε ήταν που άκουσες ένα μάτσο νέες λέξεις που αν τις μάζευες όλες μαζί, μπορούσες είτε να φτιάξεις λεξικό είτε να σχηματίσεις μια καινούργια γλώσσα από την αρχή.

Ένιωσες άσχημα, το καταλαβαίνουμε απόλυτα. Αλλά μην ανησυχείς, συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες. Εντάξει, μπορεί όχι σε όλους αλλά έχει τύχει σε αρκετούς να μην μπορούν στην αρχή της μοτοσικλετικής τους καριέρας να συνεννοηθούν είτε με τον μάστορα είτε με κάποιον πιο έμπειρο στο χώρο. Και κάπου εδώ ήρθαμε να χωθούμε και εμείς, για να προσπαθήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα αυτό μια σταλίτσα. Ναι, ασφαλιστική είμαστε, ναι, ασφάλεια μηχανής δίνουμε, αλλά εδώ σήμερα ήρθαμε να σε βγάλουμε από μια πιθανή δύσκολη θέση: Συγκεντρώσαμε μερικές από τις πιο περίεργες -κατά τη γνώμη μας- λέξεις στο χώρο των εξαρτημάτων της μοτοσικλέτας συνθέτοντας ένα μίνι λεξικό για να σε γλιτώσουμε από… άβολες στιγμές!

Λεξικό μοτοσικλέτας: Ώρα να γίνεις expert!

Σχεδιάγραμμα μηχανής με εξήγηση για το κάθε μέρος της

Αντίβαρα

Βρίσκονται στο τιμόνι, απορροφούν τους κραδασμούς και συνδράμουν στο συντονισμό του τιμονιού. Βοηθούν τα χέρια σου να μην βιώσουν μουδιάσματα και τσιμπήματα μετά από μακρινές διαδρομές.

Αποστάτης

Είναι ένα έξτρα εξάρτημα, το οποίο χρησιμοποιείται για να επιτευχθεί αύξηση του ύψους του τιμονιού. Όχι ότι έχουμε θέμα με το ύψος, πρώτα μπόγια είμαστε, αλλά κάποιες φορές είναι και θέμα…γεωμετρίας!

Βολάν

Ή αλλιώς σφόνδυλος. Για τους λάτρεις τις μόδας, όχι καμία σχέση με τα βολάν του υφάσματος/ ρούχου. Εξαιρετικά σημαντικό εξάρτημα το οποίο βρίσκεται στον κινητήρα και χωρίς αυτό δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει κανένα θερμικό μοτέρ. Είναι τοποθετημένο στην έξοδο του στροφαλοφόρου άξονα και ο ρόλος του είναι να βοηθάει τον κινητήρα να τροφοδοτεί σταθερά το σύστημα μετάδοσης με κινητική ενέργεια.

Βραχίονες ελέγχου

Μιλάμε για το τιμόνι με άλλα λόγια! Το τιμόνι παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο σε ό,τι αφορά τον έλεγχο του οχήματος μιας και χωρίς αυτό, όπως καταλαβαίνεις δεν θα μπορούσες να ελέγξεις τους τροχούς και άρα να οδηγήσεις. Φαντάζεσαι να μην υπήρχε; Δράμα η κατάσταση.

Γεννήτρια

Κοινώς, το δυναμό. Η δουλειά του είναι να παράγει την αναγκαία ισχύ για τον ηλεκτρικά μπιχλιμπίδια της μοτοσικλέτας σου. Ξέρεις τώρα τους προβολείς, τα ηχοσυστήματα κλπ. κλπ., ενώ ταυτόχρονα φορτίζουν και την μπαταρία.

Γκαζιέρα

Πρόκειται για την λαβή που χρησιμοποιείς για να δώσεις γκάζι. Λέγεται και γκριπ γκαζιού και μπορείς να διαλέξεις ανάμεσα σε ποικιλία χρωμάτων αυτό που ταιριάζει στη μοτοσικλέτα σου. Θες να την κάνεις λατέρνα; Τώρα είναι η ευκαιρία σου.

Δαγκάνες

Τις συναντάμε στο σύστημα φρένων. Όταν πιέζεται ο μοχλός του φρένου, η υδραυλική πίεση μεταφέρεται στη δαγκάνα, η οποία πιέζει τα έμβολα, με αποτέλεσμα να ενεργοποιηθούν τα τακάκια και να προκαλέσουν τριβή στο δισκόφρενο. Τελικά, -για να μην μπερδεύεσαι- ακινητοποιείται η μοτοσικλέτα.

Δισκόφρενα

Εξάρτημα που βρίσκεται στο σύστημα των φρένων. Όπως σου λέμε και παραπάνω, για να ακινητοποιηθεί η μοτοσικλέτα σου μια από τις απαραίτητες διαδικασίες είναι τα τακάκια να προκαλέσουν τριβή στο δισκόφρενο!

Ρόδα μηχανής

Εκκεντροφόρος

Τρομακτική λέξη, με δέος. Εξαιρετικά σημαντικό εξάρτημα για τον κινητήρα, κινείται περιστροφικά και περιμετρικά του έχει κάποια έκκεντρα. Εξ ’ου και η ονομασία. Κάθε έκκεντρο είναι απαραίτητο για την κίνηση μιας βαλβίδας, αφού ελέγχει τόσο το βύθισμά της όσο και το πόση ώρα θα παραμείνει ανοιχτή.

Ελαιολεκάνη

Βρίσκεται στο κάτω μέρος του κινητήρα και είναι αυτό που λέει και η λέξη: μια λεκάνη όπου εκεί συγκεντρώνεται το λάδι. Ανήκει στα εξαρτήματα που χρησιμεύουν στην λίπανση της μοτοσικλέτας.

Ζελατίνα

Όχι αυτή που τυλίγουμε το σάντουιτς! Συνήθως τη συναντάμε στις μοτοσικλέτες μεγάλου κυβισμού και πρόκειται για εκείνο το διάφανο κομματάκι (σαν ανεμοθραύστης ένα πράγμα) που σκεπάσει το καντράν της μοτοσικλέτας. Όπως και τα φανάρια, έτσι και η ζελατίνα θαμπώνει αρκετά συχνά με αποτέλεσμα να χρειάζεται -για αισθητικούς και πρακτικούς λόγους- αλλαγή μια στις τόσες!

Καδένα

Θυμάσαι την αλυσίδα από τον βαπτιστικό σου σταυρό; Ε είσαι κοντά. Η καδένα ή ευρέως γνωστή ως αλυσίδα, βρίσκεται στο σύστημα ρύθμισης χρονισμού της μοτοσικλέτας. Χρειάζεται σωστή περιποίηση και φροντίδα προκειμένου να αντέξει και να μην χρειαστεί αντικατάσταση. Μπορεί να υπάρχουν παραπάνω από 1 σε μια μοτοσικλέτα, σε διαφορετικά εξαρτήματα.

Αλυσίδα μηχανής

Καζανάκι

Μην κάνεις συνειρμούς είπαμε! Βρίσκεται στην εξάτμιση και είναι υπεύθυνο για τον περιορισμό του θορύβου. Εκτός από προστασία από την ηχορύπανση όμως, δίνει και μια πινελιά ομορφιάς στη μοτόρα!

Καλάμια

Ανήκουν στην οικογένεια των εξαρτημάτων εμπρόσθιας ανάρτησης και σε αυτό εφάπτονται τα πιρούνια της μοτοσικλέτας- που θα σου εξηγήσουμε πιο μετά τι είναι!

Καμπάνα

Ντιν, ντιν, νταν. Ονομάζεται το εξάρτημα που έχει μέσα τα δισκάκια του συμπλέκτη. Συμβάλλει στην ομαλή αλλαγή των ταχυτήτων της μοτοσικλέτας και στην κίνησή της.

αλυσίδα μηχανής

Καρβουνάκια

Πάνε πακέτο με την μίζα και είναι απαραίτητα για να πάρει μπρος η μηχανή. Χρειάζονται έλεγχο τακτικά, καθώς λόγο φυσιολογικής φθοράς μπορεί να προκαλέσουν πρόβλημα στη μίζα και το εργαλείο να μην παίρνει μπροστά.

Καρμπυρατέρ

Ή εξαερωτήρας στην ελληνική, είναι ο μηχανισμός εκείνος όπου ο εισερχόμενος αέρας αναμειγνύεται με την κατάλληλη ποσότητα καυσίμου και οδηγείται στον κινητήρα προς καύση και παραγωγή ισχύος.

Κάρτερ

Τρόπος λίπανσης του κινητήρα. Διαχωρίζεται υγρό και ξηρό κάρτερ.

Κοκοράκια

Θα σε ξυπνάνε κάθε πρωί! Τα κοκοράκια είναι κομμάτι των βαλβίδων στον κινητήρα και συμβάλλουν στη ρύθμιση και την σωστή λειτουργία τους.

Κομπλέρ

Είναι ένας μονόδρομος μηχανισμός ο οποίος μεταδίδει κίνηση από τη μίζα στον κινητήρα, αλλά όχι αντίστροφα.

Κοντέρ

Το κοντέρ είναι ο δείκτης που απεικονίζει την ταχύτητα της μηχανής -όσο αυτή κινείται- και αυξάνεται όσο πατάς το γκάζι.

κοντέρ μηχανής από πάνω

Κοστούμι

Είναι το πλαστικό εξωτερικό περίβλημα της μοτοσικλέτας που λειτουργεί σαν έξτρα προστασία για τα εσωτερικά της εξαρτήματα. Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη μάσκα, τα φτερά, το καβούκι τιμονιού κ.α. .

Κύλινδρος

Ο κύλινδρος αποτελεί ένα από τα βασικά κομμάτια του κινητήρα. Συχνά αναφέρεται και ως «κορμός» του. Στο εσωτερικό του κινείται το πιστόνι του κινητήρα.

Λασπωτήρας

Βρίσκεται στους τροχούς της μοτοσικλέτας και όπως φανερώνει το όνομά του, βοηθάει στην προστασία των ελαστικών καθώς και των εκτεθειμένων εξαρτημάτων, από λάσπες και χώματα.

Μανιτάρια

Όχι αυτά που φυτρώνουν στα βουνά και τα μαζεύεις για να φτιάξεις μεζεδάκι πάντως. Είναι εξαρτήματα που τοποθετούνται στο πλάι μιας μοτοσικλέτας προεξέχοντας ελαφρώς -και μοιάζοντας με μανιτάρια- ώστε σε περίπτωση πτώσης να προστατέψουν το περίβλημα αλλά και τα εξαρτήματά της από γρατζουνιές και φθορές.

Μαρσπιέ

Είναι εκείνο το εξαρτηματάκι στο οποίο ακουμπάς τα πόδια σου. Θα το ακούσεις να λέγεται και αναβατήρας ή σκαλοπάτι.

Μπιέλα

Μπιέλα είναι ένα εξάρτημα που βρίσκεται επάνω στον στροφαλοφόρο άξονα της μοτοσικλέτας. Σε αυτήν συνδέεται ένα από τα πιστόνια του κινητήρα οπότε καταλαβαίνεις ότι η έκφραση «βάρεσε μπιέλα» δεν είναι κάτι ενθαρρυντικό.

Μπότα πιρουνιού

Σκέφτηκες σπιρούνια και μυτερές καουμπόικες μπότες όταν το πρωτοάκουσες, αλλά καμία σχέση! Λέγονται και αλλιώς μπουκάλες και αποτελούν ένα από τα εξαρτήματα που συνθέτουν το σύστημα αναρτήσεων! Συνήθως, τις συναντάμε στο μπροστινό μέρος της μοτοσικλέτας.

Νυχάκι

Το λεγόμενο "νύχι" το έχουν οι μοτοσικλέτες στο μπροστινό τους σύστημα -στις μπότες των καλαμιών- και είναι ένα εξάρτημα που επηρεάζει την γεωμετρία τους. Εκεί εδράζεται ο άξονας του τροχού.

Πεταλούδα γκαζιού

Μια ωραία πεταλούδα μεσ’ τον κάμπο μια φορά…#not. Η πεταλούδα γκαζιού χρησιμοποιείται προκειμένου να επιτυγχάνονται υψηλά επίπεδα ισχύος σε μια μοτοσικλέτα.

Πιρούνια

Καλά κατάλαβες, δεν μιλάμε για το πιρούνι που τσιμπάς τη σαλατούλα σου. Το πιρούνι υπάρχει συνήθως στην εμπρός ανάρτηση των μοτοσικλετών και ο ρόλος του είναι εξαιρετικά σημαντικός.

μπροστινή ρόδα μηχανής με την ανάρτηση

Ρουμπινέτο

Περίεργο όνομα θα πούμε εμείς. Πιθανή ατάκα πεσίματος γύπα και ίσως να ονομάζαμε τον παπαγάλο μας έτσι. Anyway, κανονικά αναφέρεται ως ρουμπινέτο υποπίεσης βενζίνης και είναι ένας μοχλός που ρυθμίζει την εκροή καυσίμου.

Σιαγόνα φυγοκεντρικού

Δεν έχεις άδικο να σκέφτεσαι τον οδοντίατρο όταν το ακούς για πρώτη φορά! Πρόκειται για ένα εξάρτημα στον κινητήρα -και πιο συγκεκριμένα μέσα στην καμπάνα- το οποίο με το πάτημα του συμπλέκτη ενεργοποιείται και τελικά η μοτόρα κινείται.

βίδες και μπουλόνια

Στροφαλοφόρος άξονας

Γλωσσοδέτης. Είναι ένας άξονας που βρίσκεται μέσα στη μοτοσικλέτα και μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση των πιστονιών του κινητήρα, σε περιστροφική.

Τενόρος

Μην κάνεις συνειρμούς σε όπερες γεμάτες ήχους που θυμίζουν Παβαρότι, Μαρία Κάλλας και άλλους επικούς που μαγεύουν με τη φωνή τους. Σκέψου λίγο διαφορετικά: Τενόρος λέγεται αλλιώς η κόρνα!

Τώρα, βγάλε μια κόλλα χαρτί

Εντάξει, πλάκα κάνουμε. Κάποια από τα παραπάνω μπορεί να τα ήξερες, άλλα μπορεί να μην τα είχες ξανακούσει. Αν από την άλλη είσαι στο κλαμπ εκείνων που όλα τα παραπάνω τους φαίνονται παιχνιδάκι -μιας και η καθημερινότητά σου είναι γεμάτη από δαύτα- τα συγχαρητήριά μας, φίλε ή φίλη!

Όπως και να έχει όμως, η αγάπη σου για τις μοτοσικλέτες δεν θα μπορούσε να μετριέται από το πόσες λέξεις σχετικά με αυτές γνωρίζεις! Καλό είναι να τις ξέρεις για να μπορείς να συνεννοηθείς είτε με τον μάστορα είτε με κάποιον φίλο που έχει παραπάνω γνώσεις από εσένα. Άλλωστε, τα έχουμε πει. Η μοτοσικλέτα είναι ιδέα, είναι καψούρα και ή την έχεις ή δεν την έχεις. Ενδιάμεση κατάσταση δεν υπάρχει!