Κάποτε, όχι πολύ παλιά, να, μέχρι πέρσι, υπήρχαν κάποια πράγματα που τα θεωρούσαμε δεδομένα. Όπως η παράταση στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας.
Η ιστορία της είναι και λίγο αστεία.
Τέλη κυκλοφορίας: Μια σύντομη ιστορία. Ποιος θυμάται;
Όπως ίσως θυμούνται οι παλαιότεροι, κάποτε η παράταση έσκαγε την τελευταία ημέρα της κανονικής προθεσμίας, δηλαδή την τελευταία εργάσιμη του έτους. Ήταν 31 Δεκεμβρίου; μπορεί. Μπορεί να ήταν και 29. Και έπρεπε να είναι εργάσιμη γιατί τότε τα τέλη κυκλοφορίας δεν πληρώνονταν με 2-3 κλικ στον υπολογιστή ή το κινητό μας, αλλά πηγαίναμε -με φυσική παρουσία- σε τράπεζα, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ή ταχυδρομείο. Καλό, ε;
Μόλις ανακοινωνόταν η παράταση, θύμωναν όσοι συνεπείς είχαν σπεύσει να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας στην ώρα τους. Θύμωναν κι όσοι είχαν τρέξει την τελευταία ημέρα να περιμένουν στην ουρά για να τα πληρώσουν τις ώρες πριν ανακοινωθεί η παράταση. Ανάσαιναν με ανακούφιση όσοι είχαν παίξει με τη φωτιά και δεν τα είχαν πληρώσει, σίγουροι για την παράταση. Γιατί η εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας σήμαινε πως τα πληρώνεις επί δύο, μία το κανονικό ποσό και μία το ισόποσο πρόστιμο.
Περνώντας τα χρόνια, η παράταση ουσιαστικά θεσμοθετήθηκε. Αρχικά με μία ημί-θεσμοθέτηση, ως κοινό μυστικό- κανείς δεν έλεγε κάτι αλλά όλοι ήξεραν πως θα μπορέσουν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας και αφού μπει η νέα χρονιά.
Στη συνέχεια θεσμοθετήθηκε επίσημα. Η ολιγοήμερη παράταση έγινε δίμηνη και ανακοινωνόταν και αρκετά πριν τη λήξη της προθεσμίας. Ακόμα και πέρσι, που έγινε ζωηρή κουβέντα για να πάμε παρακάτω, να γίνει ένας κάποιος εξορθολογισμός της διαδικασίας, δέκα μέρες πριν λήξει η προθεσμία τα πιο επίσημα χείλη, αυτά του υπουργείου Οικονομικών, ανακοίνωσαν την παράταση που όλοι ήξεραν πως θα έρθει.
Τέλη κυκλοφορίας 2025: Και τώρα;
Αυτή η ιστορία όλα δείχνουν πως πλέον θα περάσει στο χρονοντούλαπο. Όπως τα πτυσσόμενα ποτηράκια στο σχολείο, τα Walkman με κασέτα και τα χάρτινα βιβλία με τους χάρτες που είχαμε κάποτε όλοι στο πορτ μπαγκάζ ή στο ντουλαπάκι του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με όσα προβλέπει νομοσχέδιο του αρμόδιου υπουργείου, η καταληκτική ημερομηνία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, αρχής γενομένης από φέτος, θα είναι η 31η Δεκεμβρίου. Τελεία. Χωρίς παράταση.
Μόνο που αυτό το επιπλέον 2μηνο δεν είχε εδώ και χρόνια να κάνει μόνο με την περίφημη «αγάπη του Έλληνα για την τελευταία στιγμή» ή το αστείο σχεδόν τζογάρισμα του πότε θα ανακοινωθεί η παράταση. Είχε γίνει απαραίτητο διάστημα για να μπορέσουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων να ανταποκριθούν σε (ακόμα) ένα ανελαστικό έξοδο εν μέσω πολλών άλλων.
Από το 2025, φαίνεται πως διαμορφώνεται μια διαφορετική κατάσταση, χωρίς παράταση και με τα πρόστιμα για εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας να είναι κλιμακωτά. Δηλαδή όχι μπαμ και κάτω διπλασιασμός του ποσού, αλλά:
- +25% των τελών αν πληρωθούν τον Ιανουάριο
- +50% των τελών αν πληρωθούν τον Φεβρουάριο
- +100% αν πληρωθούν μετά το τέλος Φεβρουαρίου
Έρχονται πιο αυστηροί έλεγχοι- και όχι μόνο για τα τέλη
Κι αφού γνέφουμε αντίο στην παράταση και υποδεχόμαστε τα κλιμακωτά πρόστιμα, πώς θα ελεγχθεί πόσοι και ποιοι ακολουθούν το νέο σύστημα;
Το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει να κινητοποιούνται εννέα φορείς για να γίνονται ηλεκτρονικοί έλεγχοι και διασταυρώσεις στις βάσεις δεδομένων τους. Πολλά γράφονται για κάμερες στους δρόμους, που δειγματοληπτικά θα τσεκάρουν πινακίδες, και οι πληροφορίες λένε πως κάποιοι έλεγχοι έχουν αρχίσει ήδη.
Δεν ελέγχονται όμως οχήματα μόνο για τα τέλη κυκλοφορίας. Οι έλεγχοι έχουν επίσης στόχο ανασφάλιστα οχήματα, εκείνα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και αυτά που βρίσκονται σε ψηφιακή ακινησία αλλά κυκλοφορούν κανονικά.
Έρχονται και πρόστιμα- και όχι μόνο για τα τέλη
Για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας ή την εκπρόθεσμη πληρωμή τους τα είπαμε παραπάνω. Για οχήματα που κυκλοφορούν χωρίς ασφάλεια αυτοκινήτου ή ασφάλεια μηχανής - λέγεται πως είναι περίπου 500.000 αλλά ο αριθμός είναι αρκετά ρευστός χωρίς επαρκή στοιχεία - προβλέπονται επίσης πρόστιμα:
- 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης
- 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα
- 250 ευρώ για τα δίκυκλα
Εάν το όχημα δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ, τότε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα στέλνει την προβλεπόμενη λυπητερή. Τα οχήματα αυτά υπολογίζεται πως συνολικά μπορεί να ξεπερνούν τα 2,5 εκατομμύρια!
Και το πρόστιμο είναι μόνο η αρχή. Προβλέπεται νέος έλεγχος το 3μηνο μετά την επιβολή του κι αν κάποιος δεν το έχει πληρώσει, τότε θα έρθει νέο πρόστιμο και επιπλέον θα αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος. Μπλέξιμο.
Αν δεν έχεις σκοπό να μετακινήσεις το όχημά σου, μπορείς να επιλέξεις να το βάλεις σε ψηφιακή ακινησία, δηλαδή να κάνεις κατάθεση πινακίδων online. Η διαδικασία είναι ηλεκτρονική, αλλά η ακινησία πρέπει να είναι πραγματική. Όχημα σε δήθεν ακινησία έχει πρόστιμο 10.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 30.000. Άουτς.
Τέλη κυκλοφορίας 2025 και ασφάλεια: Τι αλλάζει και τι μένει ίδιο
Μπορεί η παράταση για τη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας όντως να περάσει στη λήθη. Μπορεί όντως οι έλεγχοι να πυκνώσουν και οι διάφορες υπηρεσίες να συνεργαστούν για να διασταυρώνουν στοιχεία. Μπορεί πράγματι να δούμε κλιμακωτά πρόστιμα από φέτος. Μέχρι την επίσημη ανακοίνωση, είμαστε όλοι στην αναμονή για το τι θα αλλάξει.
Πάμε να δούμε τι θα μείνει ίδιο; Για ετήσια ασφάλεια αυτοκινήτου σε δόσεις με χρεωστική υπάρχει το FlexiPay της Hellas Direct. Όχι για να μη σε νοιάζει καθόλου αν θα σε πετύχει ο έλεγχος, αλλά κυρίως για να έχεις μια αληθινή προστασία για οποιοδήποτε απρόοπτο στον δρόμο. Και, μοιράζοντας το κόστος σε δόσεις, να διαλέξεις την πληρέστερη δυνατή ασφάλεια και τις καλύψεις που ήθελες, αλλά η τσέπη σου δεν σε άφηνε να βάλεις.
Για τα τέλη κυκλοφορίας 2025 - ίδια με πέρσι θα είναι τα ποσά, μπορείς να δεις πίνακες- υπάρχει εδώ και χρόνια το wallet+ της Hellas Direct. Έτσι μπορείς και φέτος να πληρώσεις τα τέλη κυκλοφορίας σε δόσεις χωρίς πιστωτική και με επιτόκιο από 0%.
Ξέρουμε πως όλα αυτά είναι έξοδα που έρχονται να προστεθούν σε ένα σωρό άλλα έξοδα που τρέχουν. Με τα υπόλοιπα δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά. Αλλά για αυτά τα απαραίτητα του αυτοκινήτου και της μηχανής σου, εδώ είμαστε 💙.