Νέος ΚΟΚ & πρόστιμα: Τι ισχύει ακόμα κι αν δεν φταις

Προσέχουμε πρώτα απ’ όλα για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο. Ή για να έχουμε το κεφάλι μας, σκέτο 😶

ασπρόμαυρη εικόνα, δρόμος με κίνηση, δεξιά κι αριστερά παρκαρισμένα, στη μέση μηχανή ανφάς με δύο επιβαίνοντες


Η συζήτηση για τον νέο ΚΟΚ, μεγάλο μέρος του οποίου έχει ήδη μπει σε εφαρμογή, είναι ατέρμονη. Είναι υπερβολικό το τάδε πρόστιμο; Μα τόσες μέρες αφαίρεση διπλώματος για τη δείνα παράβαση; Το μέτρο είναι εισπρακτικό, άδικο. Και πάει λέγοντας.

Δεν θα μπούμε στο γαϊτανάκι των χαρακτηρισμών, δεν τελειώνει πουθενά και ούτως ή άλλως ο καθένας έχει την άποψή του. Ας δούμε όμως με ψυχραιμία μια παράβαση που θα σου φέρει πρόστιμο ακόμα κι αν δεν φταις. Ε περίπου, τέλος πάντων.

Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ για κράνος

Ναι, για το κράνος λέμε. Αν οδηγείς τη μηχανή σου χωρίς κράνος, το πρόστιμο είναι 350€ και χάνεις και το δίπλωμά σου για 30 ημέρες. Αν τώρα δεν φοράει κράνος ούτε ο συνεπιβάτης σου, έχει κι εκείνος χωριστό ολόδικό του πρόστιμο 350 ευρώ.

Και η έκπληξη: Αν εσύ, ως οδηγός, φοράς κράνος, αλλά ο συνεπιβάτης σου όχι, και πάλι έχετε πρόστιμο και οι δύο. Είναι το «κι αν δεν φταις, στο περίπου» που λέγαμε παραπάνω; Ε αυτό. Γιατί στην πραγματικότητα έχεις την ευθύνη αυτού που κάθεται πίσω σου.

Μόνο τον Οκτώβριο και μόνο στην Αττική δόθηκαν σχεδόν 1.900 κλήσεις για την παράβαση αυτή - ο δεύτερος μεγαλύτερος αριθμός μετά την υπερβολική ταχύτητα.

οπτική οδηγού μηχανής που κοιτάει μπροστά, φαίνεται το φέρινγκ, το τιμόνι και οι καθρέφτες. Μπροστά δρόμος με αυτοκίνητα και φώρα, δεξιά κι αριστερά σπίτια

Τι ισχύει για το κράνος με τον νέο ΚΟΚ

Ο νέος Κώδικας οδικής κυκλοφορίας προβλέπει διαφορετικά πρόστιμα για την επαναλαμβανόμενη παράβαση.

Η πρώτη κλήση για μη χρήση κράνους λοιπόν είναι όπως είπαμε παραπάνω, το δις εξαμαρτείν όμως θα σου στοιχίσει 1.000 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος για έξι μήνες ενώ την τρίτη φορά έχεις 2.000 ευρώ πρόστιμο και χάνεις το δίπλωμά σου για 1 χρόνο.

Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ για το κράνος και τι λέμε εμείς

Φίλοι που κινούνται περισσότερα χρόνια και πιο άνετα σε δύο ρόδες απ’ ό, τι στα πόδια τους επιμένουν πως το πρόστιμο για κράνος είναι καθαρά εισπρακτικό. Αλλά την ίδια ώρα δεν κάνουν βήμα - συγγνώμη, χιλιόμετρο - χωρίς να φορούν κράνος, οι ίδιοι και οι συνοδηγοί τους.

Γιατί μπορεί να είναι μια συζήτηση το εάν νοιάζεται ή όχι ο νέος ΚΟΚ για εσένα, τον/την οδηγό, ή για τον/τη συνοδηγό σου. Το αν όμως νοιάζεσαι εσύ και το τι κάνεις είναι μια άλλη συζήτηση (αν θέλεις να προστατεύσεις πρωτίστως τον εαυτό σου, έχουμε εδώ τον οδηγό αγοράς κράνους για να διαλέξεις το σωστό για σένα - και μετά και για τον/τη συνοδηγό σου).

εικόνα πόλης, δρόμος με λίγα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, στη μέση μηχανάκι από ίσω, ο οδηγός κρατάει το κράνος στο χέρι. Δεξιά κι αριστερά πεζοδρόια και κτίρια.

Κράνος, ιππότες και αυτοθυσίες

Θα εξηγήσω αμέσως. Στο πλαίσιο του Safe Roads project, ο συνάδελφός μας στην Hellas Direct και ακτιβιστής Δημήτρης Αντωνίου επισκέπτεται σχολεία και μιλά στα παιδιά για την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια. Απαντά κάθε φορά με τεράστια ειλικρίνεια στις ερωτήσεις που αφορούν τον ίδιο, το δικό του ατύχημα που έβαλε στη ζωή του το αμαξίδιο - και θα έλεγε κανείς πως αυτές θα ήταν ίσως οι πιο αμήχανες στιγμές στη συζήτηση.

Ε δεν είναι. Να σου πω ποιες είναι; Όταν ρωτάει τους μαθητές και τις μαθήτριες αν ανεβαίνουν στη μηχανή των γονιών τους ή των συντρόφων τους, ανάλογα την ηλικία τους, κι εκείνοι απαντούν ναι. Κι ύστερα τους ρωτάει αν φοράνε κράνος. Και τα πιτσιρίκια συνήθως λένε περήφανα «μου δίνει ο μπαμπάς/η μαμά το δικό του/της». Ή οι πιο μεγάλοι λένε με βεβαιότητα: «Πάντα φοράω κράνος- εκτός από όταν είναι και η κοπέλα μου μαζί, τότε το δίνω σ’ εκείνη φυσικά» ή «πάντα φοράω κράνος, μου το δίνει το αγόρι μου επειδή με νοιάζεται».

Κι ύστερα ο Δημήτρης εξηγεί την πολύ βασική και απλή αρχή: δύο επιβάτες, δύο κράνη. Και συνεχίζει, πάλι ανάλογα με την ηλικία του ακροατηρίου: Το κεφάλι των γονιών σας είναι σίγουρα μεγαλύτερο από το δικό σας, οπότε το κράνος τους δεν σας προστατεύει πραγματικά, λέει στους πιο μικρούς.

Στους πιο μεγάλους εξηγεί πως αυτός ο «ιπποτισμός», όπως τον θεωρούν, στο κακό του σενάριο κρύβει μια πλευρά πολύ, πάρα πολύ δύσκολη. «Έχετε ρωτήσει τη σύντροφό σας αν θέλει μια ζωή με την ενοχή πως εκείνη γύρισε σπίτι υγιής κι εσείς όχι;» λέει στα αγόρια. «Έχετε φανταστεί πώς θα είναι η ζωή σας με τη σκέψη αυτή;» ρωτά τα κορίτσια. Πάντα ακολουθεί σιωπή.

(Ναι, ξέρω, συγγνώμη για την αναπαραγωγή του στερεότυπου με τον άνδρα οδηγό, αλλά έτσι γίνεται σε 9 στις 10 περιπτώσεις).

Νέος ΚΟΚ, παλιές καλές συνήθειες

Οπότε, αγαπητοί, ας καταλήξουμε σε αυτό: Δύο επιβάτες, δύο κράνη. Θες να το κάνεις για το πρόστιμο; Κάν’ το γι’ αυτό. Αλλά εμείς λέμε κάν’ το πρώτα απ’ όλα για σένα και για εκείνον/εκείνη που κάθεται πίσω σου.

Σωστή ασφάλεια μηχανής για τη μηχανή σου. Και κράνος για σένα. Ναι; Ναι.