«Αυτό μας έλειπε τώρα» ίσως θα σκεφτείς μόλις μάθεις ότι σχεδιάζεται μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Καταλαβαίνουμε ότι τα νευράκια γίνονται όλο και περισσότερα με όσα συμβαίνουν εκεί έξω αλλά μήπως πράγματι η χελώνα κερδίζει τελικά τον λαγό;
Ακόμη πιο «to the point» ερώτηση είναι το «ποιος κερδίζει και τι κερδίζει». Είσαι νικητής όταν φτάσεις στη δουλειά 10 λεπτά νωρίτερα ή όταν καταφέρεις να επιστρέψεις στο σπίτι; Εντάξει, το ιδανικό είναι να τα πετύχεις και τα δύο, αλλά φαίνεται πως το ένα (η ταχύτητα) βάζει εμπόδια στο δεύτερο (την ασφάλεια).
Η πρόληψη και μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, μέσω της ενημέρωσης, της ευαισθητοποίησης και της εκπαίδευσης μικρών και μεγάλων, ήταν και ο στόχος της 15ης Πανελλαδικής Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας, που ολοκληρώθηκε την Κυριακή 27 Μαρτίου και διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», σε συνεργασία με το Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Τα τροχαία δυστυχήματα άλλωστε αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους και τα παιδιά από 5 έως 29 ετών παγκοσμίως.
Οι αλλαγές στον νέο ΚΟΚ: Τι έρχεται για αλυσίδες και όρια ταχύτητας
Έτσι, στις προβλέψεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που αυτόν τον καιρό αναθεωρείται, τα όρια ταχύτητας είναι ένα από τα δύο σημεία που ξεχωρίζουν. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ετοιμάζεται μείωση των ορίων ταχύτητας μέσα στην πόλη και αύξησή τους σε ορισμένους αυτοκινητόδρομους. Λογικό και το ένα και το άλλο, θα πεις.
Το δεύτερο σημείο που συζητείται- και η σημασία του αναδείχθηκε φέτος με τον πιο δυνατό τρόπο- είναι η χρήση αλυσίδων. Αυτό που φαίνεται να προωθείται είναι να τις έχουν όλα τα αυτοκίνητα τους πιο επικίνδυνους, από πλευράς κακοκαιρίας, μήνες, αλλά και να εκπαιδεύτονται και να εξετάζονται στην τοποθέτησή τους οι υποψήφιοι οδηγοί.
Vision Zero 2020-2030: Ένα σχέδιο για να μηδενίσουμε τις απώλειες των τροχαίων ατυχημάτων
Αυτά σκέφτηκαν και οι Σουηδοί (και μετά οι Ολλανδοί και συμφώνησαν και οι Καναδοί) και είπαν να δοκιμάσουν κάτι. Κατέστρωσαν ένα σχέδιο που το ονόμασαν «Vision Zero» και το οποίο με απλά λόγια παραδέχεται ότι δύσκολα δεν θα κάνουμε καμία μικροπαραβασούλα, λίγο να περάσουμε το όριο ταχύτητας, ας πούμε (ΛΙΓΟ είπαμε), αλλά υπογραμμίζει την ανάγκη τουλάχιστον να μη χαθεί καμία ζωή.
Αφού λοιπόν είναι να γίνει, ας γίνει «slowly slowly». Γιατί είναι άλλο να τρακάρεις ενώ τρέχεις με 30 χλμ/ώρα και άλλο με 60 χλμ/ώρα ή 90. Απλό και σωτήριο. Δεν «χωνεύεται» βέβαια εύκολα, αλλά τα αποτελέσματα απέδειξαν ότι αξίζει και με το παραπάνω η ας την πούμε αργοπορία!
Για τον οδηγό που σε προσπερνάει με γκάζια, για να τον βρεις σταματημένο στο επόμενο κόκκινο φανάρι
Θέλεις τόσο πολύ να του πεις «και τι κατάφερες τελικά» αλλά μάλλον το υποψιάζεται από μόνος του, έτσι ελπίζεις τουλάχιστον. Για την ακρίβεια όλοι το ελπίζουμε, αν και ίσως θα ήθελες να του πεις μερικά ακόμη.
«Να τρέξεις να πας πού; Για να σταματήσεις λίγο παρακάτω στο κόκκινο φανάρι;» και σαν να έχει δίκιο αυτό το επιχείρημα που λίγο ή πολύ σου λέει πως, άντε και κέρδισες 5-10 λεπτά, δεν αξίζει το ρίσκο. Γιατί όταν τρέχεις έξω από σχολεία ή πάρκα και γενικά κατοικημένες περιοχές, ε ναι, ρισκάρεις.
Σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ, αν ένα αυτοκίνητο κινείται με 30χλμ/ώρα και χτυπήσει πεζό, η πιθανότητα εκείνος να τραυματιστεί θανάσιμα είναι 10%, ενώ αν κινείται λίγο πιο γρήγορα, δηλαδή με 50 χιλιόμετρα την ώρα, η πιθανότητα να τραυματιστεί θανάσιμα σκαρφαλώνει στο 80%. Αυτός πράγματι μοιάζει ένας πολύ καλός λόγος για να χαλαρώσεις το πόδι σου από το γκάζι.
Ο καλύτερος ΚΟΚ είναι αυτός που εφαρμόζεται στην πράξη
Ξέρεις πολύ καλά πως αρκετά απ’ όσα λέει ο ΚΟΚ δυστυχώς δεν τηρούνται από κανέναν (ή σχεδόν από κανέναν). Άρα, πόση σημασία έχει μια αλλαγή, αν δεν εφαρμοστεί; Και φτάνουμε έτσι στο ζητούμενο! Ασφάλεια στην πράξη και όχι στα λόγια. Πως;
Για να φτάσουμε στην εφαρμογή του ΚΟΚ και της στρατηγικής «Όραμα Μηδέν – Vision Zero» υπάρχουν τρεις βασικοί πυλώνες στους οποίους πρέπει να βασιστούμε!
- Διαμόρφωση οδικού δικτύου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην δίνει την ευκαιρία σε οδηγούς να τρακάρουν! – Προστασία ευάλωτων χρηστών με κατάλληλους ποδηλατοδρόμους και πεζόδρομους-πεζοδρόμια
- Πρόληψη και διασφάλιση τήρησης του ΚΟΚ (μέσω αστυνόμευσης και με τη βοήθεια τεχνολογικών μέσων)
- Εκπαίδευση πολιτών – Καμπάνιες ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης και κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία
Ο ενεργός ρόλος της Hellas Direct για ασφαλέστερους δρόμους
Εμείς στην Hellas Direct κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε στις παραπάνω κατευθύνσεις. «Τρέχουμε» το The Safe Roads Project με σκοπό να καταγράψουμε τα προβληματικά και επικίνδυνα σημεία των ελληνικών δρόμων και να τα διορθώσουμε. Κάναμε ήδη δράσεις σε Περιστέρι και Πειραιά, συνολικά φτιάξαμε πάνω από 100 διαβάσεις. Και συνεχίζουμε.
Επίσης, βρισκόμαστε στο πλευρό του ακτιβιστή σε θέματα πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων Δημήτρη Αντωνίου, που δίνει αγώνα ώστε να έχουν τα παιδιά στα σχολεία τη βασική οδηγική παιδεία. Κι αυτό το καταφέρνει παρέα με το κόμικ του με τίτλο «Λέμε STOP στην οδική ανασφάλεια», το οποίο διανέμει και παρουσιάζει και ο ίδιος στα σχολεία. Στόχος κάθε επόμενη γενιά να συνειδητοποιήσει καλύτερα από τις προηγούμενες πως δεν αξίζει για να φτάσεις κάπου λίγο νωρίτερα να ρισκάρεις να μη φτάσεις καθόλου. Τόσο απλά.