Νέος ΚΟΚ: Πότε χάνεις το δίπλωμά σου για έναν χρόνο

Αυτά καλό είναι να μην γίνονται, ναι;

ασπρόμαυρη εικόνα από μεγάλο δρόμο της Αθήνας, λεωφορεία και ΙΧ σε κίνηση σε πολλές λωρίδες, γύρω γύρω σπίτια

Χωρίς δίπλωμα για έναν ολόκληρο χρόνο; Ναι, μπορεί να συμβεί. Αλλά θα πρέπει να δοκιμάσεις πολύ τα όρια του νέου ΚΟΚ - κι αυτά καλό είναι να μη γίνονται.

Πράγματι ο νέος ΚΟΚ με τη διαφορετική φιλοσοφία του και όλες τις αλλαγές που έφερε, προβλέπει ο οδηγός να χάνει το δίπλωμά του ακόμα και για έναν χρόνο σε αρκετές περιπτώσεις. Και φυσικά υπάρχουν και παραβάσεις που κοστίζουν το δίπλωμα για παραπάνω χρόνια - ή και για πάντα.

Οι περισσότεροι βέβαια έχουν ευρύτερες απορίες, που αφορούν πότε αρχίζει να ισχύει ο νέος ΚΟΚ αλλά και τι πρόστιμα προβλέπει.Ένα ένα, παιδιά.

Νέος ΚΟΚ: Πότε μπαίνει σε ισχύ

Σου έχουμε νέα: Ο νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας έχει ήδη τεθεί σε ισχύ από τις 13/9/2025. Η μοναδική εκκρεμότητα αφορά τα όρια ταχύτητας, που αναμένεται να ισχύσουν από τον νέο χρόνο. Σε κάθε περίπτωση, δεν αξίζει κανείς να πληρώνει με ζημιές ή ακόμα χειρότερα τραυματισμό πράγματα που όλοι ξέρουμε πως δεν έχουν καλή κατάληξη όταν οδηγείς. Οπότε δεν περιμένουμε τους ελέγχους ή τα πρόστιμα, μας λέει αρχικά η λογική μας τι επιτρέπεται και τι όχι.

Προσέχουμε για να έχουμε, ναι;

δρόμος της Αθήνας σούρουπο, παρκαρισμένα αυτοκίνητα δεξιά κι αριστερά, στο βάθος αυτοκίνητο με αναμμένα φώτα και γύρω γύρω πολυκατοικίες

Νέος ΚΟΚ και πρόστιμα

Κι έτσι πάμε στη δεύτερη βασική ερώτηση: Ναι, τα πρόστιμα είναι πολλά και σημαντικά. Οι περισσότερες παραβάσεις θα σου κοστίσουν 150 ευρώ τουλάχιστον, ποσό που πολλαπλασιάζεται αν ξανακάνεις το ίδιο λάθος. Αλλά φτάνουν και τα 8.000 ευρώ, αν ας πούμε για κάποιο λόγο κάνεις κόντρες μέσα στον δρόμο κα βάζεις σε κίνδυνο και τον εαυτό σου και τους άλλους (υπάρχουν πίστες για όσους αγαπούν την ταχύτητα, όλο τα ίδια θα λέμε;).

Κι ανάλογα το όσες φορές κάνεις το ίδιο λάθος, χάνεις και το δίπλωμά σου για διαφορετικά διαστήματα.

Νέος ΚΟΚ: Πότε χάνεις το δίπλωμά σου για έναν χρόνο

Είσαι έτοιμος/έτοιμη να ζήσεις έναν χρόνο χωρίς δίπλωμα; Αν όχι, έχε τον νου σου στα παρακάτω (βασικά έχε τον νου σου στα παρακάτω πρώτα απ’ όλα για να μην διακινδυνεύεις ενώ δεν αξίζει τον κόπο):

Χάνεις το δίπλωμά σου για έναν χρόνο - κι έχεις και πρόστιμο 2.000 ευρώ- εάν:

Χρησιμοποιείς κινητό οδηγώντας

Εάν πιαστείς σε 2η υποτροπη να χρησιμοποιείς κινητό ενώ οδηγείς, ακόμα κι αν δεν έχεις προκαλέσει ατύχημα. Η χρήση κινητού τηλεφώνου την ώρα της οδήγησης είναι κάτι που ολοφάνερα θα μας απασχολήσει και με τον νέο ΚΟΚ και γενικά τα επόμενα χρόνια.

Τρέχεις πολύ

Εάν το όριο είναι πχ 70 κι εσύ πιαστείς για τρίτη φορά να τρέχεις με 130 χλμ/ώρα, δηλαδή το ξεπερνάς κατά πάνω από 50 χιλιόμετρα την ώρα.

Κάνεις κόντρες

Εδώ ο νέος ΚΟΚ δεν περιμένει να ξανακάνεις την παράβαση, επεμβαίνει από την 1η φορά. (Υπάρχουν πίστες λέμε!)

Δεν φοράς κράνος

Δεν μπορούμε να βρούμε κανέναν λόγο να μη φοράς κράνος, και μάλιστα επαναλαμβανόμενα. Πάντως στη 2η υποτροπή, ξέρεις τι έρχεται, ναι;

Δεν φοράς ζώνη

Ούτε κι αυτό μπορούμε να το εξηγήσουμε. Παίρνει 3 δευτερόλεπτα και μπορεί να σου σώσει τη ζωή. Τόσο απλό είναι. Είναι δυνατόν να μη φοράς και μάλιστα και μία και δύο και τρεις φορές; Ε η τρίτη είναι και φαρμακερή.

Περνάς με κόκκινο

Εχμ, οκ. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι χρειάζεται να εξηγήσουμε σε κάποιον που είναι άνω των 3 ετών γιατί τηρούμε αυτό που δείχνει το φανάρι. Αν πάντως για κάποιο λόγο δεν σταματάς στο κόκκινο και μάλιστα επαναλαμβανόμενα, πρώτον είσαι πολύ τυχερός που είσαι εδώ και μας διαβάζεις, δεύτερον στη 2η υποτροπή αποχαιρετάς το δίπλωμά σου για έναν χρόνο.

Δεν σταματάς σε STOP

Ας καταρρίψουμε ακόμα έναν μύθο, λοιπόν: Μπορεί να σε σοκάρω, αλλά το να σταματήσες στο STOP ΔΕΝ είναι προαιρετικό. Στη 2η υποτροπη θα χάσεις το δίπλωμά σου για έναν χρόνο ακόμα κι αν δεν έχεις προκαλέσει ατύχημα. Αλλά, πραγματικά, ποιος και γιατί να μην σταματήσει στο STOP; Όταν έχεις εσύ προτεραιότητα δεν περιμένεις να σταματήσει ο άλλος που έχει STOΡ;

Παρκάρεις σε θέση ΑμεΑ

Εντάξει. Πες μου πραγματικά: γιατί και από πού κι ως πού να το κάνει κάοιος αυτό; Στη 2η υποτροπή, ξέρεις, τα γνωστά. Αλλά πριν φτάσει κανείς στη 2η υποτροπή, μήπως απλώς να κάτσει δυο λεπτά να σκεφτεί; Λέω εγώ τώρα.

Οδηγείς έχοντας πιεί

Παιδιά, η οδήγηση έχοντας πιεί δεν είναι μια απλή παράβαση, όλοι το αντιλαμβανόμαστε αυτό, ναι; Την 3η φορά που θα πιαστείς… Ε, καλά. Ευχόμαστε να μην χρειαστεί 3η φορά.

Ίσως εδώ αξίζει να πούμε πως τα πράγματα μπορεί να πάνε πολύ στραβά από την 1η φορά. Και το να σε πιάσει ο έλεγχος να έχεις πιει δεν είναι το χειρότερο σενάριο, αν με καταλαβαίνεις.

Για να ξέρεις, μόνο το διάστημα 2 - 6 Οκτωβρίου 2025 και μόνο στο λεκανοπέδιο της Αττικής καταγράφηκαν 190 παραβάσεις, για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ενώ συνελήφθησαν 8 οδηγοί με ένδειξη άνω του 0,60 mg/l (δηλαδή συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα πάνω από 1,1 gr/l). Εδώ ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν περιμένει υποτροπή. Είναι τόσο μεγάλη η υπέρβαση του ορίου αλκοόλ που οι οδηγοί χάνουν το δίπλωμά τους για έξι μήνες, το όχημά τους ακινητοποιείται, έχουν πρόστιμο 1.200 ευρώ ενώ είναι αντιμέτωποι, ανάλογα το περιστατικό, και με φυλάκιση.

Νέος ΚΟΚ και κοινή λογική

Ξέρουμε ότι αν συζητήσουμε 10 άνθρωποι για τον νέο ΚΟΚ, θα ακουστούν 10 διαφορετικές απόψεις. Ότι οι ρυθμίσεις του είναι εισπρακτικού χαρακτήρα. Ότι τα όρια ταχύτητας είναι ορισμένες φορές τελείως παράλογα και μη εφαρμόσιμα. Ότι το κράτος αλλάζει τον ΚΟΚ γιατί δεν μπορεί να φτιάξει σοβαρούς δρόμους. Ότι όλα αυτά είναι χαζομάρες ενώ οδηγούμε τα παλιότερα αυτοκίνητα σε όλη την ΕΕ.

Να σου πω κάτι; Μπορεί να ισχύουν κάποια από τα παραπάνω ή όλα ή κανένα. Είναι σημαντικό; Ναι. Είναι το πιο σημαντικό; Όχι. Το πιο σημαντικό είναι να ξέρουμε όλοι πως θα κυκλοφορήσουμε, θα διασταυρωθούμε εκεί έξω και θα επιστρέψουμε με ασφάλεια στα σπίτια μας ή όπου τέλος πάντων θέλει ο καθένας να επιστρέψει. Ναι; Ναι😏.