Πώς ο Hans Zimmer θα αλλάξει τον τρόπο που ακούγονται τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα

Ο συνθέτης της μουσικής του Βασιλιά των Λιονταριών και του Μονομάχου τώρα δημιουργεί τον ήχο του μέλλοντος!

Πώς ο Hans Zimmer θα αλλάξει τον τρόπο που ακούγονται τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα

Αν ένα πράγμα εκτιμήσαμε στην καραντίνα, αυτό ήταν σίγουρα η ησυχία - στους δρόμους, όχι στο σπίτι. Καμία μηχανή, κανένα μαρσάρισμα, καμία κόρνα (λιγότερες αγριοφωνάρες). Πόσο τέλειο θα ήταν να μην είμαστε σε καραντίνα, αλλά να μην ακουγόμαστε κιόλας!

Θεωρητικά, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα είναι μία λύση. Ως κατασκευή, επειδή δεν έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, δεν ακούγονται σε χαμηλές ταχύτητες. Είναι σχεδόν αθόρυβα. Αλλά πρακτικά, και σύμφωνα με τον νόμο, θα τα ακούμε και αυτά. Δεν το γλιτώνουμε. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν ηλεκτροκίνητα οχήματα – είτε υβριδικά είτε αμιγώς ηλεκτρικά - είναι υποχρεωμένες από τον νόμο να βρουν έναν τρόπο να εκπέμπουν ήχους τα αυτοκίνητα του μέλλοντος.

Η BMW προσέλαβε τον καλύτερο: Hans Zimmer!

Α τώρα μάλιστα. Δε σε χαλάει και τόσο. Να οδηγείς και να έχεις παρέα τον πιο αγαπημένο συνθέτη μουσικής κινηματογράφου, που έχει φτιάξει το soundtrack για πάνω από 100 ταινίες - ταινιάρες! Σαν να πατάς κουμπιά και να διαλέγεις ταινίες ανάλογα με τη διάθεσή σου. "Gladiator" για εκδρομές στην πρασινάδα. "Pearl harbor" όταν έχεις όρεξη να δακρύσεις σαν να μην υπάρχει αύριο. "Πειρατές της Καραϊβικής" όταν έχεις κέφια. "Rush" όταν νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε πίστα και όχι στην Αλεξάνδρας. "Lion King" σε οποιεσδήποτε συνθήκες, και στη διαπασών.

Τέλειο, αλλά όχι. Δεν τα θέλουμε αυτά στους δρόμους. Θέλουμε ηρεμία, ευχάριστες διαδρομές, ζεν! Ο ήχος που σχεδιάζει ο Hans Zimmer για το νέο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο BMW i4, προφανώς δε θα θυμίζει σε τίποτα soundtrack ταινίας. Για το νέο του πρότζεκτ, ο γερμανός συνθέτης έφτιαξε χώρο στο προγράμμά του – τελευταίες πινελιές στη νέα James Bond ταινία "No Time to Die", με τη συμμετοχή της πιτσιρίκας σταρ Billie Eilish -  και έπεσε με τα μούτρα στη δουλειά.

Το αντιμετωπίζει σαν ένα πείραμα που δεν τελειώνει ποτέ. Είναι ένα μουσικό πρότζεκτ στο οποίο περισσότερο πρέπει να αφαιρείς, παρά να προσθέτεις. Στόχος του συνθέτη είναι να σχεδιάσει ήχους που είναι αισθητικά ευχάριστοι, ήρεμοι. Πώς το είπε ο ίδιος; Ο ήχος του μέλλοντος. Και όντως έτσι ακούγεται!

Η επιλογή του Hans Zimmer ήταν μία πανέξυπνη κίνηση της BMW. Διάλεξε τον άνθρωπο που μπορεί να δώσει κλίμα σε οτιδήποτε: Ρομαντική κομεντί ("The Holiday"); Ταινία πολέμου ("Δουνκέρκη"); Ήρωας της Marvel ("The Dark Night"); Πάνω από 100 ταινίες, 4 βραβεία Γκράμι, 2 Χρυσές Σφαίρες και 1 βραβείο Όσκαρ (για τον Βασιλιά των Λιονταριών φυσικά). Αν δεν είναι αυτός ο άνθρωπος που μπορεί να βρει τη μουσική σύνδεση ανάμεσα στον οδηγό και το αυτοκίνητό του, ποιος είναι;

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Γιατί θέλουμε ήχο;

Όσο πιο αθόρυβο, τόσο πιο επικίνδυνο

Εδώ κάναμε αμάν τόσα χρόνια να ξεφορτωθούμε τη μηχανή μαζί με τους ρύπους που εκπέμπει στην ατμόσφαιρα και την απίστευτη φασαρία, όσο κι αν την έχουμε συνηθίσει. Τώρα τον θέλουμε τον θόρυβο; Γιατί;

Σε χαμηλές ταχύτητες, όταν δε βγάζει ήχο η τριβή των ελαστικών με την άσφαλτο ή όταν δεν γίνεται αισθητή η αεροδυναμική του αυτοκινήτου, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι σχεδόν αθόρυβα. Άρα αυτό σημαίνει ότι όταν κινούνται με χαμηλή ταχύτητα – δηλαδή μέσα σε δρόμους της πόλης – δεν ακούγονται και δεν προειδοποιούν τον περαστικό – πεζό, ποδηλάτη, οδηγό – για την παρουσία τους. Και αυξάνονται οι πιθανότητες να τον τρακάρουν!

Σύμφωνα με έρευνες, τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά έχουν 35% περισσότερες πιθανότητες να προκαλέσουν ένα ατύχημα σε χαμηλες ταχύτητες χτυπώντας έναν πεζό και 57% περισσότερες πιθανότητες να χτυπήσουν έναν ποδηλάτη.

Τι λέει ο νόμος;

Στην 1 Ιουλίου 2019 τέθηκε σε ισχύ η ευρωπαϊκή νομοθεσία που υποχρεώνει τις εταιρίες να ενσωματώνουν τα νέα ηλεκτρικά οχήματα με ένα σύστημα ήχου ειδοποίησης, το Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Μπορούν να διαλέξουν ό,τι ήχο θέλουν και όποιον συνθέτη θέλουν - Linkin Park για τη Mercedes - αρκεί ο τελικός θόρυβος να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές:

1. o ήχος θα πρέπει να θυμίζει τη συμπεριφορά των συμβατικών αυτοκινήτων, όπως τα ξέρουμε και τα ακούμε τις τελευταίες δεκαετίες.

2. η ένταση του ήχου θα πρέπει να έχει ένταση μεταξύ 56 και 75 db βάσει της αναλογίας κιλών/ίππων του αυτοκινήτου. Παράδειγμα: ένας ήχος έντασης 75 db αντιστοιχεί στον θόρυβο ενός συμβατικού αυτοκινήτου που κινείται με ταχύτητα 120 χλμ./ώρα, από απόσταση περίπου 8 μέτρων.

3. το σύστημα εκπομπής ήχου θα ενεργοποιείται αυτόματα σε ταχύτητες κάτω των 20 χλμ./ώρα.

4. θα υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησης του ήχου.

Να δούμε όμως ποιους θορύβους μπορούμε να αφαιρέσουμε;

Οκ. Να βάλουμε τεχνητό ήχο που να προειδοποιεί τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Είναι θέμα ασφάλειας. Αλλά η οδήγηση είναι και θέμα άνεσης, σου λέει η Ford. Και γι’ αυτό, επένδυσε στην ησυχία. Με το Whisper strategy – ή πώς μπορείς να αφαιρέσεις περιττούς και αχρείαστους θορύβους από τη δραστηριότητα του αυτοκινήτου – παρουσίασε ένα νέο μοντέλο, πολύ πιο αθόρυβο και πολύ πιο άνετο για τους επιβάτες: με το Kuga Plug-In Hybrid, ο οδηγός και οι επιβάτες βιώνουν το 1/4 των θορύβων που βίωναν οι οδηγοί σε ένα Ford Anglia του 1966.

Και, φυσικά, υπάρχουν αποδείξεις. Το υπολόγισαν, με ειδικό ντεσιμπελόμετρο, σε βίντεο:

Από τα 89,4 ντεσιμπέλ το 1966, στα 69,2 ντεσιμπέλ σήμερα. Πώς το έκαναν;

Ελαστικά: Δοκίμασαν πάνω από 70 διαφορετικά ελαστικά σε διαφορετικές επιφάνειες, από ομαλή άσφαλτο έως τραχύ τσιμέντο και λιθόστρωτα, σε υγρές και στεγνές συνθήκες και με διαφορετικές ταχύτητες, για να βρουν τη συνταγή για λιγότερο θόρυβο.

Καθίσματα: Ενσωμάτωσαν τα καθίσματα του Kuga Vignale με περφορέ δέρμα για να μειώσουν τη συνολική επιφάνεια των επίπεδων επιφανειών μέσα στην καμπίνα και να πετύχουν καλύτερη απορρόφηση θορύβου.

Πάτωμα: Κάτω από το πάτωμα του οχήματος πρόσθεσαν αεροδυναμικά πάνελ ήχου που βοηθούν στον περιορισμό του θορύβου του δρόμου και του ανέμου που εισέρχεται από έξω.

Κινητήρας: το Kuga Plug-In Hybrid συνδυάζει βενζινοκινητήρα, ηλεκτρικό κινητήρα και γεννήτρια με μπαταρία ιόντων λιθίου 14,4 kWh. Στην ηλεκτρική λειτουργία, ο θόρυβος που προκαλείται μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου είναι μόλις 52 dB (A) - ισοδυναμεί με μία ήπια βροχούλα!

Ορίστε. Έτσι θα μοιάζει και θα ακούγεται το αυτοκίνητο του μέλλοντος: Μέσα στο αυτοκίνητο ψιλοβρόχι, έξω Hans Zimmer. Καθόλου άσχημα :)

Featured Image Credits: BMW Group

Δες κι αυτά